Stížnost posluchače M. Fryše na pořad o Café Montmartre (březen 2015)

25. březen 2015

Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 25. 3. 2015

Text emailové stížnosti vč. reakcí ČRo
viz příloha

Zmiňovaný pořad si lze poslouchnout na http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3295216

Odpověď Rady ČRo

Dobrý den,

jménem Rady Českého rozhlasu tímto odpovídám na Vaši stížnost z 18. 1. 2015.

Rada ČRo si k Vašemu podnětu vyžádala prostřednictvím generálního ředitele Českého rozhlasu vyjádření ze strany ČRo. Vypracoval je Daniel Raus, šéfredaktor stanice ČRo Plus.

Rada Českého rozhlasu toto vyjádření vzala na vědomí na své veřejné schůzi 25. března 2015.

Soudíme, že ve Vámi uváděném pořadu nešlo o reklamu. Nicméně jak víme z přeposlané korespondence mezi Vámi a autorem pořadu Ivanem Šternem, autorovi byly podle jeho vlastních slov již před natáčením známy pochybnosti o současné obsluze v dané kavárně. Dáváme tedy za pravdu Vašim pochybnostem nad tím, proč se to neprojevilo na vyznění relace. Z vlastního poslechu přidáváme citát věty, která se v daném kontextu jeví jako nápadná chvála: „Kavárna Montmartre se narodila na šťastné hvězdě“.
Rada ČRo ve vazbě na Váš podnět doporučila vedení ČRo zvážit civilnější, věcnější zpracování podobných relací a ostražitost vůči takovým přístupům, které mohou vyvolávat dojem propagace nějaké firmy atp.

Každopádně Vám velice děkujeme za Váš aktivní zájem o kvalitu vysílání Českého rozhlasu.

S pozdravem

Doc. PhDr. Michal Stehlík, Ph.D.
předseda Rady ČRo

Vyjádření ČRo ke stížnosti pana M. Fryše ohledně kavárny Montmartre

Pořad o historii pražské kavárny a kabaretu Café Monmartre v Praze nebyl reklamou. Nezazněla v něm žádná pobídka k návštěvě kavárny jako takové, ani cena produktů, informace k obsluze, ani žádné srovnání. Smyslem pořadu také nebylo hodnocení kvality služeb v kavárně Montmartre. Negativní zkušenosti s obsluhou jsou jistě politováníhodné, ale pro obsah pořadu v tomto případě irelevantní.

Pořad připomněl literární osobnosti, které jsou s kavárnou Montmartre historicky spojeny. Posluchačům nabídl rozhlasovými prostředky popis předmětného místa. To je běžná praxe, která je vlastní danému žánru. Popis místností rozhodně nelze považovat za pozvánku, je to reportážní prvek média, jež pracuje se slovem, nikoliv s obrázky.

Scénář pořadu prošel před výrobou editorským schválením vedoucí tvůrčí skupiny dokumentu, která v minulosti připravovala například pořad Člověk a trh – v něm se podrobně mluvilo kromě jiného o otázkách skryté reklamy, za pořadem tedy stojí zkušení redaktoři.

Daniel Raus
šéfredaktor ČRo Plus

Spustit audio