Stížnost posluchače ohledně vysílání ČRo v pásmu AM (srpen 2020)
Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 26. 8. 2020.
Text stížnosti
Vážená rado,
jsem koncesionářem Českého rozhlasu. Český rozhlas poslouchám na středních vlnách - konkrétně ČRo2. Jsem proto nadmíru rozčarován a pobouřen plánovaným zastavením vysílání v tom tomto pásmu. Chtěl bych upozornit, že po vypnutí rozhlasu po drátě mnoho příslušníků zejména starší generace poslouchá rozhlas právě v pásmu SV bez možnosti jiné volby - ať již z důvodu mizerného signálu VKV v místě bydliště, nebo důvodu, že nevlastní rozhlasový přístroj s vlnovým rozsahem VKV. A právě příslušníci starší generace jsou poctivými koncesionáři.
Je úsměvné, jak směšně se snaží vysílání ČRo podbízet mladé generaci, která si s koncesionářskými poplatky hlavu nedělá, a na nás věrné posluchače a hlavně k o n c e s i o n á ř e takovýmto způsobem k a š l e!!!
Je nehorázný paradox, že zatímco komerční stanice dále v pásmu SV vysílají a to za účelem dosažení zisku (naopak jich v posledních letech přibylo) - medium veřejnoprávní služby, placené z veřejných peněz - z údajně z ekonomických důvodů, tyto frekvence opouští. Již to samo o sobě usvědčuje ČRo že lži.
Mám starý rozhlasový přístroj, který je schopen přijímat pouze v pásmu SV a DV. Ano, i po vypnutí ČRo budou na středních vlnách vysílat komerční stanice, pro které jsou tato pásma stále atraktivní. Avšak nechápu, když v okamžiku, kdy můj přístroj nebude schopen zachytit vysílání ČRo, protože ten tato pásma opustí, proč bych měl za takový přístroj platit koncesionářské poplatky?! A jestli k tomu dojde, budu v tomto směru tlačit i na zákonodárce, aby podle nových podmínek upravili platnou legislativu a zabránili tak vzniklé šikaně.
Vyzývám proto radu ČRo o přehodnocení svého stanoviska a zachovaní vysílání ČRo v pásmu středních vln i nadále, a naopak jeho případnému rozšíření.
S pozdravem
Váš posluchač
Vyjádření Rady ČRo
Vážený pane posluchači,
odpovídáme na Váš podnět z 26. července 2020. Jedná se o otázky spíše technického charakteru, požádali jsme o vyjádření vedení Českého rozhlasu.
Ze stanoviska ředitele Komunikace, marketingu a obchodu Jiřího Hošny (připojujeme ho k této odpovědi) vyplývá, že zastavení vysílání Českého rozhlasu na středních vlnách je v souladu s celoevropským trendem. Radní se domnívají, že Český rozhlas tímto opatřením neporušuje zákonné normy.
Každopádně věříme, že i přes tyto změny zůstanete posluchačem některé ze stanic Českého rozhlasu.
Ing. Miroslav Dittrich,
místopředseda Rady ČRo
Vyjádření vedení ČRo
Český rozhlas si váží všech svých posluchačů, a to bez rozdílu věku či jejich sociálního, národnostního nebo jiného zařazení. Naším cílem je vysílat a nabízet náš program co nejširší veřejnosti tak, jak nám ukládá mimo jiné zákon o ČRo a Kodex ČRo. České společnosti nabízíme jako médium veřejné služby informace, zábavu, vzdělávání i kulturu na stanicích celoplošných, regionálních i speciálních.
Opuštění pásma AM, tedy střední vln, je dlouhodobě plánované a nevyhnutelné. Český rozhlas tím opustí tu nejstarší a již zastaralou a neperspektivní distribuční platformu. Místo toho zajistí posluchačům příjem svých stanic prostřednictvím digitálního vysílání DAB+, které je moderní a má budoucnost, především z hlediska kvality přenosu a dalších doprovodných služeb, například textových či obrazových.
Kromě analogového a digitálního vysílání je pro veřejnost vysílání ČRo dostupné i na internetu, v mobilních aplikacích či v televizi v pásmu DVB-T2 či díky HbbTV. Každý, kdo chce poslouchat vysílání ČRo, si může vybrat ten způsob, který mu nejvíce vyhovuje. Nikdo z posluchačů ČRo se nemůže dostat do situace, že se k vysílání své oblíbené stanice nedostane.
Pásmo AM je dlouhodobě nákladné, tedy neefektivní a neperspektivní. V České republice je toto pásmo volné a již řadu let žádný komerční subjekt nepožádal o možnost vysílat na střední vlně. V současné době na této vysílací platformě působí v Česku minimum stanic. V rámci Evropy vysílá pomocí středních vln celkem 206 stanic, z čehož je 117 veřejnoprávních. U 69 z nich se střední vlny používají pouze pro regionální vysílání (přes 50%). Média sdružená v Evropské vysílací unii (EBU) postupně tento typ distribuce opouští, naposledy Deutschlandradio, Radio France, NPO v Nizozemí (2015), BTRC v Bělorusku (2016), Radio Vaticana (2016), RTSH v Albánii (2017) a RTSH ve frankofonní části Belgie (2018). BBC v pásmu AM také ukončila vysílání některých regionálních služeb v lednu 2018. Stejně tak i dlouhé vlny využívá pro distribuci v Evropě jen 18 stanic, z toho jde o 13 stanic médií veřejné služby.
Český rozhlas tedy nyní, konkrétně ke konci roku 2021, vymění starou technologii za novou, digitální. Ta nabídne posluchačům lepší služby – více obsahu, kvalitnější poslech, bezpečnější přenos vysílání. Na lepších digitálních rádiích přijímajících technologii DAB+ pak posluchači uvidí i doprovodné textové a obrazové informace. Vysílání v DAB+ je budoucností rádia a přechází na něj většina vyspělých vysílatelů západní Evropy, ať už jde o skandinávské země, Švýcarsko, Velkou Británii či sousední Německo a Rakousko. Opuštění pásma AM a vstup do digitálního vysílání DAB+ je nezbytným krokem pro to, aby vysílání Českého rozhlasu mohlo i v budoucnosti plnit kvalitní veřejnou službu. K úkolům ČRo kromě jiného navíc patří i to, aby byl na mediálním trhu technickým lídrem a inovátorem. Přesně to spuštěním DAB+ činí.
Všechny posluchače, kteří využívají pásmo AM, budeme o termínu vypnutí střední vlny zodpovědně informovat v průběhu celého přechodného období. Budeme jim nabízet rady, možnosti řešení nastalé situace. Budeme se starat o to, aby si svou oblíbenou stanici Českého rozhlasu mohli naladit. Konkrétně pan Vávra bude mít jako posluchač stanice ČRo Dvojka v Berouně k dispozici kvalitní digitální vysílání – viz následující odkaz po zadání lokality „Beroun“ https://portal.rozhlas.cz/vysilace/vysilace?stanice=2 Vysílač je pak umístěn zde: https://mapy.cz/zakladni?x=14.0371143&y=49.9642743&z=15&source=base&id=1909491 Pokrytí města Beroun by tedy mělo být zcela bezproblémové.
Mgr. Jiří Hošna
ředitel Komunikace, marketingu a obchodu