Stížnost posluchače ohledně hudební dramaturgie stanice ČRo Vltava (říjen 2024)

30. říjen 2024

Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 30. 10. 2024.

Stížnost posluchače

Dobrý den, dlouhodobě se potýkám s osobností redaktorky Spisarové, která je ve své funkci hlavního garanta vysílání soudobé hudby na Vltavě coby ředitelka festivalu Ostravské dny nové hudby dlouhodobě ve střetu zájmů: její výběr osobností a hudby, které do pořadu zve a hudby, kterou vybírá a kterou definuje jako "soudobou" je plně v závěsu nad jejími vlastními finančními zájmy: jde o tom, že festival Ostravské dny nové hudby upřednostňuje hudbu vycházející z tzv. druhé avantgardy. Manžel paní Spisarové, skladatel Petr Kotík, který de facto jmenovaný festival vlastní, je proponentem tohoto druhu hudby. Ostatní styly nemají šanci se do pořadu dostat, jsou paní Spisarovou předem vyřazeny ze soutěže, deklasovány ve své hodnotě a mají tak jen omezenou možnost dostat se k posluchači. Bylo by dobré, kdyby byla paní Spisarová z postu své funkce redaktorky nucena méně se ohlížet na vlastní prospěch, výdělek a propagandu toho, co jí přináší peníze, a více se vzdělala v podobách soudobosti napříč světem - existuje celá řada prvořadých skladatelů nejenom v Česku, které východiska jejího muže a jejího festivalu dávno překonali.

Vyjádření Rady ČRo

Vážený pane posluchači,

Rada ČRo se Vaší stížností zabývala, vyžádala si rovněž stanovisko ředitele Programu Českého rozhlasu, a dospěla k závěru, že nebyl porušen Kodex Českého rozhlasu ani jiné interní předpisy, které se týkají dramaturgické přípravy vysílání, jak je koneckonců popisuje vysvětlení programového ředitele. Tato pravidla jsou vybavena několikastupňovým procesem schvalování toho, co se nakonec dostane k posluchači, tak aby byla zachována různorodost programu. A to i v případě pořadů a záznamů koncertů soudobé hudby, jíž se přece jen profesionálně věnuje poměrně úzká škála odborníků. Stejně jako se pravidelně hrají klasičtí skladatelé typu Mozart, Beethoven či Smetana, okruh skladatelů kolem newyorské školy, jimž je věnován festival Ostravské dny nové hudby, patří ke klasice svého druhu a má mít příslušný prostor ve vysílání ČRo.

Za Radu ČRo

Ondřej Matouš
předseda Rady ČRo

Vyjádření vedení ČRo

Vážený pane posluchači,

děkujeme za Váš podnět.

Renáta Spisarová-Kotík je zaměstnána na pozici hudební dramaturgyně Tvůrčí skupiny Hudba v útvaru Vývoj a výroba Českého rozhlasu. Její hlavní agendou na této pozici je navrhování hudební dramaturgie pro přímé přenosy a natáčení koncertů, zaměřené na oblast moravskoslezského a olomouckého regionu, rovněž příprava dramaturgických návrhů na studiovou hudební výrobu, realizovanou v nahrávacích studiích Českého rozhlasu v Ostravě, a garance vybraných hudebních pořadů/řad (Futurissimo, Soudobá hudba). Součástí pracovní činnosti na pozici hudební dramaturg je standardně rovněž jednání s organizátory akcí, jejichž vystoupení jsou nahrávána pro Český rozhlas. Renáta Spisarová-Kotík přispívá také výběrově redaktorsky do hudebních pořadů Českého rozhlasu Vltava.

Veškeré dramaturgické návrhy hudební prvovýroby, které předkládá Renáta Spisarová jako hudební dramaturgyně, jsou prodebatovány a schvalovány hudebními dramaturgickými radami v oblasti klasické i alternativní hudby za účasti objednavatelů hudební tvorby – stanic Českého rozhlasu, vedoucí hudebních dramaturgických rad, vedoucího Tvůrčí skupiny Hudba a dalších odborníků Českého rozhlasu v oblasti hudební prvovýroby. Na základě vyhodnocení hudebních dramaturgických rad vzniká kvartální dramaturgický, natáčecí a vysílání plán. Podobně jako hudební dramaturgyně Renáta Spisarová-Kotík předkládají dramaturgické návrhy v oblasti hudební prvovýroby i další hudební dramaturgové, zaměření na hudební tvorbu v Praze i regionech, čímž usilujeme nejen o různorodost a pestrost nabídky pro posluchače, co se týče pokrytí jednotlivých regionů, ale rovněž hudebních žánrů a skladatelů. Mezi nejdůležitější koncertní události ve vysílání Českého rozhlasu patří přenosy a záznamy programů z českých hudebních festivalů, konaných v různých regionech, stejně jako záznamy koncertů českých orchestrů a hudebních seskupení.

Co se týče dramaturgického výběru z festivalů Ostravské dny/NODO, zodpovědnou osobou za dramaturgický výběr je hudební redaktorka Michaela Vostřelová. Renáta Spisarová-Kotík se tedy nepodílí na dramaturgickém výběru, nepodílí se na moderaci přímých přenosů koncertů z výše zmíněných akcí pro Český rozhlas Vltava ani na redaktorském zpracování těchto festivalů v pořadu o soudobé hudbě Futurissimo.

V pořadu Futurissimo, jehož je Renáta Spisarová-Kotík garantkou, se podílí pouze na přípravě čtvrtiny pořadů ročně. Ostatní díly připravují další redaktoři (Boris Klepal, Jiří Slabihoudek, Miroslav Pudlák ad.), aby nedocházelo k subjektivizaci a jednostrannosti dramaturgického pohledu. V případě, že se pořad Futurissimo týká festivalů Ostravské dny/NODO, moderátorsky i redaktorsky jej zpracovávají jiní hudební redaktoři, za dramaturgii odpovídá Michaela Vostřelová a dramaturg-garant Tvůrčí skupiny Hudba Ladislav Železný.

Renáta Spisarová-Kotík se rovněž v rámci činnosti pro ČRo nepodílí na aktivitách, které by byly ve střetu zájmů k osobě blízké Petru Kotíkovi.

Ve snaze zamezit střetu zájmů dodržujeme opatření zmíněná výše a usilujeme o zajištění široké a různorodé nabídky směrem k posluchačům a posluchačkám stanic Českého rozhlasu.

S pozdravem

Mgr. Ondřej Nováček
ředitel Programu Českého rozhlasu

autor: Rada Českého rozhlasu
Spustit audio