Stížnost posluchače ohledně hudby na stanici Radiožurnál (březen 2024)
Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 27. 3. 2024.
Stížnost posluchače
Dobrý den. Jezdím mezinárodní dopravu a téměř neustále poslouchám Radiožurnál i v zahraničí. Jedná se o oblíbené rádio,které mě dodává i v zahraničí přehled. Pouze jediné mi na tomto rádiu vadí a to ve skladbě hudby. Jsem přesvědčený o tom,že máme spoustu českých a slovenských i ostatních písniček. Osobně jsem přesvědčený o tom,že ten kdo konkrétně skládá písničky které budou v konkrétní dny hrát,tak silně upřednostňuje Richarda Müllera. Není snad jediného dne,kdyby aspoň nějaká jeho skladba nehrála.(Už to řeším tak,že když ho hrajete,tak já přepínám na jinou stanici) Není jediného dne,abyste nehráli jeho písně. Proč nehrajete Bartošovou,Gotta,Vondráčkovou a jiné zpěváky,ale neustále Müllera ??? Tuším,že mě odpovíte,že je žádaný ,ale co je moc je už příliš moc. Copak nemáme další české a slovenské zpěváky?
Vyjádření Rady ČRo
Vážený pane posluchači,
děkujeme za Váš kritický podnět. Chtěli bychom nejprve poděkovat za to, že patříte mezi stálé a pozorné posluchače Radiožurnálu. Tato stanice má poměrně široké posluchačské spektrum, a proto je velmi obtížné plně uspokojit jeho různorodé nároky, což se pochopitelně týká i hudebního repertoáru, který se na jeho vlnách objevuje.
O stanovisko jsme proto současně požádali i zástupce vedení Českého rozhlasu, vypracoval ho ředitel Zpravodajství Českého rozhlasu Ondřej Suchan. Jeho znění připojujeme k naší odpovědi.
Budeme rádi, když zůstanete posluchačem pořadů ČRo i nadále.
S pozdravem
Ondřej Matouš
předseda Rady ČRo
Vyjádření vedení ČRo
Dobrý den,
děkujeme za reakci na vysílání. ČRo Radiožurnál je nejposlouchanější stanicí v Česku. Padesát procent jeho vysílání tvoří zpravodajství a publicistika, což je také hlavní důvod, proč si lidé tuto stanici ladí. Na rozdíl od hudebních stanic, které si lidé vybírají podle hudebního zaměření stanice, u posluchačů Radiožurnálu je vkus velmi různorodý. Z velké části i proto, že ačkoliv je hlavní posluchačská skupina v rozmezí 35-55 let, máme také opravdu velké množství poslouchajících šedesátníků a starších.
Jejich hudební preference se mnohdy i popírají a nelze je tedy uspokojit tak, že každému budeme hrát chvilku ten jeho oblíbený styl. Snažíme se velmi intenzivně pomocí pravidelných hudebních výzkumů hledat většinovou shodu u hraných písní. Je to nezbytné a poměrně složité.
Richard Müller rozhodně nepatří mezi nejhranější interprety na Radiožurnálu, těmi jsou například:
Lucie (včetně sólových věcí Davida Kollera)
Pink
Coldplay
Ed Sheeran
One Republic
Dua Lipa
Tom Grennan
Avicii
Miroslav Žbirka
U2
Jejich zastoupení na Radiožurnálu je až 3x za den, většinou cca po 8 hodinách. Tedy ve větším rozestupu, než je běžná délka poslechu Radiožurnálu.
Richarda Müllera jste mohl slyšet každý den, ale vždy v různých časových pásmech a nikdy ne denně se stejnou písní. Aktivních máme teď 7 jeho písní, žádná z nich není v nejvyšší rotaci, jsou to převážně starší tituly, z novější produkce se žádná z Müllerových písní nijak při testování posluchači výrazně neujala. Jenda z těch sedmi písní je duet a jedna je píseň Baroko, na které se dokonce zpěvem podílí ještě více interpretů.
Rotace Müllerových písní se samozřejmě zvyšuje ve slovenském speciálu Stretnutie, kde mluvíme i hrajeme Slovensky, je speciálně JEN pro tento pořad vyčleněno dalších 13 písní. Stretnutie vysíláme pravidelně jedenkrát týdně vždy v neděli od 20:05 do 20:30.
Příčina „oposlouchání“ bývá jinde. Stává se, že pokud některého interpreta posluchač zrovna dvakrát nemusí, nabývá pak při zaznamenání jeho písně dojmu, že ho slyší pořád. A to je zřejmě i případ pocitu nadměrné rotace písní Richarda Müllera, který je zastoupen ve vysílání Radiožurnálu spíše minoritně.
Z analýzy posledních měsíců vyplývá, že s Müllerovy písně opravdu objevují ve vysílání denně, ale pak má třeba dva dny pauzu. Někdy je v jednom dni píseň v hluboké noci a druhý třeba později večer, takže ano, i takto se dá definovat každodennost, ale v konečném důsledku se v exponovaných časech nijak abnormálně často nevyskytuje. Jen pro představu: Radiožurnál má ve svém programu prostor na 6600 písní každý měsíc, na Richarda Müllera jich připadá přibližně 40.
Co se týká navrhovaných interpretů (Karel Gott, Helena Vondráčková, Iveta Bartošová atd.), tak tito vyjmenovaní jsou zcela mimo preference primární cílové skupiny Radiožurnálu, rovněž mimo zvukovost a celkovou filozofii stanice. To ale neznamená, že nemají místo ve vysílání Českého rozhlasu. Patří do standardní rotace jiných okruhů ČRo, kde si je posluchači žádají.
S pozdravem
Ondřej Suchan
ředitel Zpravodajství Českého rozhlasu