Stížnost posluchače ohledně fotografie u článku na iRozhlas.cz (únor 2021)

24. únor 2021

Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 24. 2. 2021.

Text stížnosti

Dobrý den,

na našich stránkách se objevil článek s názvem Brynza má mnoho přínosů. Připravte si halušky, slovenské rodinné stříbro.

Rád bych věděl proč u článku není uvedeno, že se jedná o článek s product placementem. Článek s přiloženými fotkami vzbuzuje dojem, že jediné halušky jsou právě s produktem firmy Liptov.

Toto je značně neetické a lze článek považovat za reklamu a měl by takto být označen.

Prosím o vyjádření Rozhlasu."

Do dnešního dne, tedy 12.1.2020 nebyl dotaz dozpovězen a nijak product placement obhájen. Prosím tedy přímo Radu o vyjádření k problematice.

Považuje Rada za správné, aby značky bez uvedeni označení PP byly běžně dostupné na fotkách článků? Toto zcela porušuje běžnou soutěž a některé značky mohou těžit z dobrých vztahů s editory a to za věřejné peníze. Česká televize běžně piktogram PP uvádí a označuje tak možnou skrytou reklamu.

Děkuji za vyjádření sjednání nápravy,


Vyjádření Rady ČRo

Vážený pane posluchači,

radní Českého rozhlasu Vám děkují za Váš podnět. O vyjádření jsme požádali zástupce vedení Českého rozhlasu, vypracoval ho ředitel Zpravodajství Jan Pokorný. Jeho znění připojujeme k naší odpovědi.

Rada Českého rozhlasu kvituje, že jeho vedení uznalo chybu, která byla napravena ihned poté, co se o ní dovědělo. Rovněž vítáme příslib, že k těmto pochybením nebude docházet.

S pozdravem

Ing. Miroslav Dittrich,
předseda Rady ČRo

Vyjádření vedení ČRo

Dobrý den,

fotku, na níž bylo možné identifikovat konkrétního výrobce, jsme ze stránek serveru iROZHLAS.cz okamžitě po obdržení stížnosti odstranili.

Redakce serveru iRozhlas.cz se bohužel o této stížnosti dozvěděla až 14. ledna 2021. 

E-mailovou adresu, na niž posluchač svou stížnost směřoval, spravuje kolegyně, která stížnost v dobré víře poslala autorce předmětného článku, která je externí spolupracovnicí a nepoužívá rozhlasový mail. Přijali jsme opatření, aby k těmto situacím nedocházelo, maily z adresy info@rozhlas.cz budou vždy v kopii odesílány i šéfredaktorovi, který v důsledku zodpovídá za sjednání nápravy.

Prvotní chyba nicméně nastala v redakci a editor, který tuto věc přehlédl, bude finančně postižen. Stalo se tak na začátku listopadu loňského roku, tedy v době kulminující další koronavirové vlny, kdy byla hlavní pozornost soustředěna na obsahy s touto tématikou, takže lze přijmout editorovo vysvětlení, že v té situaci problematickou ilustrativní fotografii vyhodnotil jako nezávadnou.  Na nevhodnost použité fotografie byla upozorněna i autorka textu a snímků Dagmar Heřtová, zmíněná externí spolupracovnice. Zpětně jsme pro jistotu prověřili všechny loňské články v této rubrice a můžeme konstatovat, že žádnou skrytou reklamu neobsahují.

Současně si dovolíme upozornit, že sama autorka v kritizovaném článku uvádí „píšu o brynze vyrobené z nepasterizovaného mléka, která se nedá koupit v supermarketu, ale sehnat se dá“. Věříme, že čtenáři tak těžko mohli nabýt dojmu, že doporučuje či snad preferuje termizovaný výrobek firmy Liptov, který se prodává právě ve zmíněných supermarketech. V samotném textu o tomto konkrétním výrobku nebyla ani zmínka, v receptu bylo uvedeno: „2 malé kelímky čerstvé brynzy“.

Celá redakce serveru iROZHLAS.cz byla znovu proškolena, aby fotografie, které by mohly vzbudit zdání skryté reklamy, vůbec nepoužívala.

Šéfredaktor iROZHLASu R. Kedroň, kromě podkladů pro tuto reakci na čtenářovu stížnost, poslal panu posluchači osobní mail s vysvětlením a omluvou. Pro ilustraci přidávám i odpověď pana Zápeci.

S pozdravem

Jan Pokorný
ředitel Zpravodajství Českého rozhlasu

Spustit audio