Stížnost posluchače M. Müllera ohledně zrušení slovesné tvorby v regionálním studiu České Budějovice (srpen 2016)

17. srpen 2016

Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 17. 8. 2016

Text stížnosti

Vážení členové Rady Českého rozhlasu, nevidomý a dlouholetý posluchač stanic Českého rozhlasu. Zejména stanic Dvojky, Vltavy a ČroČB.

Mezi mé nejoblíbenější žánry patří literární a dramatická tvorba, dokumenty a literárně-hudební pásma.

Před krátkým časem se ke mne dostala informace, která mne jako dlouholetého posluchače a příznivce mluveného slova vůbec nepotěšila.
30.6. 2016 došlo ke zrušení tvůrčí skupiny v ČroČB, která tvořila četby na pokračování, dokumenty, komponované páteční večery, přizpívala do cyklu Stránky na dobrou noc a dalších cyklů jako např. Osudy.

Ještě před tím, než byla v Čro realizována koncepce, která zrušila literaturu na všech regionálních stanicích, připravovaly se v ČrČb nádherné literární a slovesné pořady. Za všechny uvedu následující:
Český jih a Šumava v písni (53 dílné pásmo), Putnův místopis(běžel tuším dva nebo tři roky), Česká soudnička(cyklus soudniček,spolupráce s P.Rutem) a další a další.

Po té,co byla literatura z regionů totálně sejmuta jsem se tedy smířil s tím,že literární pořady budeme ladit pouze na Vltavě a Dvojce. Stále jsem rád poslouchal četby ze všech regionálních i pražských ststudií,protože jsem ale rodilý jihočech,četby a literární pásma z Čb jsem poslouchal nejraději. Obzvláště rád vzpomínám na Pankráce Budecia od A.Sovy, Výběr z jihočeských pověstí, Pohádku o slepém sochaři,různé vzpomínky ze Šumavy a mnohé další tituly, které se mi teď ani všechny nevybavují. Tuto skupinu tvořili režisér L.Koníř a slovesná dramaturgině Hana Soukupová, která se literární a slovesné tvorbě v rozhlase věnovala velice dlouho,neboť já sám její tvorbu tak 15 let sleduji. Nejedná se ale jen o tvorbu H.Soukupové,ale líbily se mi i hry a dramatizace,které jsem měl možnost poslouchat a točili se v ČRoČB v šedesátých a dalších letech.

Jsem hluboce znepokojen zrušením slovesné tvorby v našem regionálním studiu a žádám o její obnovení. Pro zachování této činnosti se nabízí tři racionální důvody: a) pracovníci ČroČB(konkrétně H.Soukupová) měli informace o osobnostech a spisovatelých v našem kraji. Je to přeci logické. V kraji žijí a pracují a skrze svou práci v rozhlase se s nimi setkávali.;b) literární a rozhlasová tvorba je pestřejší,podílí-li se na ni více studií,každý má svůj stil a je zajímavé to pak poslouchat a porovnávat; c) herci Jihočeského divadla mají možnost ukázat své herecké umění i v rozhlase. Nebude-li zachována tvorba slovesných a literárních pořadů, tak i tato možnost prakticky zanikne.

Závěrem svého dopisu bych rád znal odpověď na následující otázky:

1. Proč ke zrušení slovesné a literární tvorby vůbec došlo?

2. Má snad vedení Čro pocit, že tvůrčí skupina pracovala špatně či dostával Čro negativní ohlasy od posluchačů?

Jsem z Českých Budějovic a od svýc přátel vím, že pořady s literární tématikou v produkci H.Soukupové a L.Koníře poslouchali velice rádi.

Vážení členové Rady Čro,

moc Vás prosím,abyste se touto záležitostí zabývali. Bylo by na místě prověřit, zda rozhodnutí bylo činěno lidmi, kteří k tomu jsou z hlediska odbornosti vůbec kompetentní. Nemyslím si, že tento krok byl učiněn v zájmu rozmanitosti literární tvorby a zájmu posluchačů.

S pozdravem a poděkováním Marek Müller

Odpověď Rady ČRo

Vážený pane Müllere,
děkujeme za Váš zájem o dění v Českém rozhlasu. V příloze najdete vyjádření ředitele Výroby Jiřího Mejstříka, ve kterém podle našeho názoru dostatečným způsobem záležitost týkající se slovesné výroby ve studiu v Českých Budějovicích vysvětluje.
Radní Českého rozhlasu věří, že uvedená fakta přispějí ke zklidnění situace a napětí, které v této věci vzniklo.
S přátelským pozdravem
Hana Dohnálková
předsedkyně Rady Českého rozhlasu

Vyjádření vedení ČRo

Dobrý den,

společným jmenovatelem všech předmětných stížností je ukončení pracovního poměru s paní PhDr. Hanou Soukupovou a panem Lubomírem Konířem.

PhDr. Hana Soukupová není zaměstnankyní regionálního studia (RS) ČRo České Budějovice a nebyla podřízena vedení stanice a regionální sekci. Byla pracovnicí sekce Výroba Českého rozhlasu a v jejím rámci patřila do Tvůrčí skupiny Dokumentu. Práci pro RS České Budějovice vykonávala na základě odsouhlasené objednávky u sekce Výroba ČRo. Pan Koníř byl zařazen jako slovesný režisér slovesných pořadů do skupiny Režisérů vedených šéfrežisérem Alešem Vrzákem. V průběhu června 2016 byla paní Haně Soukupové a panu Lubošovi Konířovi předána ředitelem sekce Výroby JUDr. Jiřím Mejstříkem výpověď z důvodu organizačních změn se všemi náležitostmi (vč. odstupného) a oběma jmenovaným nabídnuta smlouva na externí spolupráci.

Slovesná výroba v jednotlivých RS ČRo je organizována na základě požadavků předložených v průběhu plánovacího procesu jednotlivými RS ČRo a celoplošnými stanicemi ČRo. Charakter a objem výroby je tak primárně určen dramaturgií regionálních a celoplošných stanic. Sekce Výroby ČRo je pak povinna na základě schválených dramaturgických a finančních plánů dodat jednotlivým subjektům požadované mediální obsahy. Při tom je povinna si počínat s péčí řádného hospodáře a využívat potřebné technologické celky (studiové komplexy, přenosovou a nahrávací techniku) jakož i fond pracovní doby jednotlivých pracovníků.

Vzhledem k několika proměnným, které tento proces obsahuje, se jedná o organizačně velmi náročnou činnost. Český rozhlas pod novým vedením věnuje rozvoji slovesné i hudební tvorby v regionech vskutku nebývalou pozornost. Svědčí o tom i materiál Strategie hudební a slovesné výroby v regionech, který byl projednán na poradě vedení. Tento materiál podrobně mapuje technické i personální kapacity v regionech za účelem jejich lepšího využití a rozšíření slovesné i hudební výroby tamtéž.

K obsahu jednotlivých stížností:

Všichni stěžovatelé shodně konstatují, že podle jejich informací byla v českobudějovickém rozhlase zrušena redakce mluveného slova. Tato mylná informace zjevně pochází z jediného inspiračního zdroje. Stěžovatelé pak tak či onak argumentují, proč je takový krok nesprávný, aniž by si ověřili, zda k takové události skutečně došlo. Jak jsme výše uvedli, nic takového se nestalo. Slovesná výroba je zachována v plném rozsahu. Důvodem propuštění pana Koníře byl nedostatek režijní práce pro režiséra zaměřeného na literaturu.

Pokud jde o paní PhDr. Soukupovou, nepodařilo se i přes enormní úsilí z naší strany ani ze strany RS České budějovice nalézt shodu na využití její kapacity. Rozmanité rámcové, programové a projektové nabídky a náměty, které paní Soukupová v průběhu posledního roku ze strany RS obdržela, nakonec až na výjimky, neakceptovala ani nevyužila. Objem odvedené práce tak ani zdaleka neodpovídal plnému pracovnímu úvazku a platu jmenované. Obvykle je taková situace řešena dohodou o provedení práce nebo dohodou o pracovní činnosti.

Závěr:

Stěžovatelé byli zřejmě mylně informováni a jednostranně motivováni. Jejich snaha je se vší pravděpodobností míněna upřímně, avšak vychází z mylných skutečností a neznalosti pozadí celé záležitosti. V širším kontextu je naopak třeba konstatovat, že ČRo rozvíjí a rozšiřuje slovesnou i hudební tvorbu v regionech. Svědčí o tom mimo jiné obnovení slovesné výroby v Hradci Králové a otevření studia v Liberci. Informace o omezování nebo dokonce rušení výroby v regionech je proto zcela nepravdivá a zavádějící.

JUDr. Jiří Mejstřík
ředitel Výroby

autor: kob
Spustit audio