Stížnost posluchače M. Kmínka ohledně hudby na stanici ČRo Radiožurnál (srpen 2020)
Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 26. 8. 2020.
Text stížnosti
Vážená rado,
nejsem zastáncem rádia a televize v dnešní době internetu. A přiznávám, že nejsem ani zastáncem veřejnoprávního vysílání, které je stále více tendenční. Nicméně při cestách autem, když už mám povinnost platit rozhlas, protože vlastním přístroj, který je součástí automobilu, je Radiožurnál jednou z naladěných stanic. Vzhledem k tomu, že neřeším, kterou za stanic momentálně poslouchám, případně, kterou ve služebním autě naladil někdo z kolegů, jsem i posluchačem stanice Radiožurnál, která patří český rozhlas a tedy je mnou placená stanice. Toliko na krátké vysvětlení. Stížnost: Dovoluji si stěžovat na repertoár, vysílaný stanicí Radiožurnál. Tato stanice má být stanicí pro širokou veřejnost a tedy pro všechny. Nechápu tedy, proč 3x do hodiny a 7 dní v týdnu mám poslouchat odrhovačku přihřátého hlasu Jamese Blunta. O ostatních pseudoprodukcích stejného znění a tonů ani nemluvím. Pokud mi to nesdělí někdo z moderátorů, kolikrát ani nerozeznám, že se změnil interpret. Požaduji tedy snížit frekvenci tohoto žánru, zvláště pak Jamese Blunta, a zařadit raději něco řádně ostřejšího. Nejsem jistě jediným posluchačem a jediným přispěvatelem a za své peníze požaduji uspokojit i své potřeby. Ve svých 50 letech a s VŠ vzděláním nadprůměrného příjmu, preferuji havy metal, hard rock, ale i osvědčenou kvalitu, jako Suchý – Šliter, Karel Gott, Daniel Landa, Michal David, Orlík, Ortel…. Rozhodně místo Blunta uvítám volbu dvojice Svěrák Uhlíř. Nejsem si vědom, že by z Blunta byly nadšené mé děti, moji rodiče ani nikdo z příbuzných a známých. Rozhodně z okruhu známých získám více podpisů pod petici za Ortel než pro Blunta. Všichni již někde slyšeli a pustili si Ukolébavku od Landy, ale název žádné skladby od Blunta jim nic neříká. Rozhodně bude i licenční poplatek za Šlitrovky menší a pro český rozhlas hospodárnější než zahraniční tuctové odrhovačky, nemastné a neslané a hnusné s hlasem vychlastaného buzeranta. Žádám tedy, aby za mé peníze byly hrány skladby PRO VŠECHNY, tedy i pro mě a okruh mých známých. Doporučují místo dvou ze tří případů Blunta pustit Ortel nebo Landu. Není mi známo, že by byli ministerstvem kultury zakázaní. V opačném případě požaduji vrácení peněz a navíc zaplatit za to, že ten hnus musím poslouchat. Děkuji za projednání mé stížnosti a za kladné vyřízení mé žádosti. S pozdravem Cro pro všechny ZDAR M. Kminek PS: Mohli by rovněž zařadit vzdělávací pořad, abych mohl dětem vysvětlit, zda se nově píše černý pes s malým nebo velkým č|Č, jak se bude psát bílá kočka, jak modrá voda. Rovněž mám zmatek jak nově psát cikánská pečeně a zda bude i Negr s velkým písmenem.
Panebože ať už ty lidi dostanou rozum, Prosím.
Vyjádření Rady ČRo
Vážený pane Kmínku,
problematika hudební dramaturgie stanice Radiožurnál se v podnětech posluchačů objevuje celkem často. Každý z nás má jiné hudební priority, sympatie či antipatie, někdo preferuje českou, jiný zase zahraniční produkci. Je v podstatě nemožné uspokojit na jedné stanici všechny.
Ředitel Zpravodajství Jan Pokorný v přiloženém stanovisku uvádí, že v případě výrazného žánrového rozkročení hudebních stylů by Radiožurnál „vysílal pro všechny – a pro nikoho“. S tím lze souhlasit.
Uvádíte konkrétního interpreta, který se měl ve vysílání Radiožurnálu objevit třikrát za hodinu. Rada Českého rozhlasu Vás prosí, abyste jí zaslal datum a časový interval, kdy se tak stalo.
Rada Českého rozhlasu je celkem pravidelně seznamována s hudební dramaturgií Radiožurnálu a bude tomu i nadále.
Ing. Miroslav Dittrich,
místopředseda Rady ČRo
Vyjádření vedení ČRo
Dobrý den,
dovolím si v úvodu reakce na stížnost zdůraznit, že ČRo Radiožurnál je především zpravodajsko-publicistická stanice. 24 hodin denně nabízí rychlý a kvalitní informační servis o událostech doma i v zahraničí. Je tedy v rodině stanic Českého rozhlasu tou, která tu je pro všechny, kdož mají zájem o aktuální dění v ČR i ve světě. Je koncipována jako stanice typu „proud slova a hudby“. To je její výhoda – může prakticky kdykoliv přerušit připravený program a přinést mimořádnou zprávu, vystoupení k závažné události atp. Zároveň je to i úskalí. Předpokládáme, že o zpravodajství se zajímá, a výzkumy to dokazují, široká věková i socioprofesní skupina obyvatel.
Jiné to je ve vnímání hudby. Podle výstupů Radioprojektu ČRo Radiožurnál poslouchá denně téměř 900 000 posluchačů. S trochou zjednodušení je to stejně tolik individuálních preferencí – někdo dává přednost české hudbě, jiný preferuje anglosaskou, další rock, hard rock, jiný dává přednost country a folku, některým se libí interpret xy, jenž zase není po chuti dalším. Proto je nemožné splnit požadavek – já si vás platím, tak hrajte i to, co se líbí mně. Došlo by totiž k tomu, že by taková stanice vysílala pro všechny – a pro nikoho. ČRo Radiožurnál věnuje hudební dramaturgii soustavnou péči. Řídí se dlouhodobými posluchačskými preferencemi a vychází ze sociologických průzkumů mezi posluchači této stanice. Z nich pak, po zohlednění dalších parametrů, vzniká hudební dramaturgie.
Pan Kmínek píše: „Nechápu tedy, proč 3x do hodiny a 7 dní v týdnu mám poslouchat odrhovačku přihřátého hlasu Jamese Blunta.“ K tomu uvedu jediné – neexistuje interpret, jehož skladby by ČRo Radiožurnál vysílal 3x do hodiny. A už vůbec nebereme v potaz sexuální orientaci zpěvačky či zpěváka. Při výběru hudby se rozhodně nepohybujeme v úsudcích „tuctové odrhovačky, nemastné a neslané a hnusné s hlasem vychlastaného buzeranta.“ Loni jsme i Radu Českého rozhlasu zevrubně seznámili s hudební dramaturgií Radiožurnálu, s tím, co všechno při jejím sestavování zohledňujeme, z čeho vycházíme.
V post scriptu stížnosti je i volání po pořadu, na jehož základě by bylo možné dětem vysvětlit,“…. zda se nově píše černý pes s malým nebo velkým č|Č, jak se bude psát bílá kočka, jak modrá voda“. „…. jak nově psát cikánská pečeně a zda bude i Negr s velkým písmenem“. Osobně jsem přesvědčen, že tyto otázky dostatečně upravují nynější Pravidla českého pravopisu.
S pozdravem
Jan Pokorný
ředitel Zpravodajství Českého rozhlasu