Stížnost posluchače J. Mayera na ohlašování pořadů na ČRo Radio Junior (duben 2016)

27. duben 2016

Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 27. 4. 2016

Text stížnosti

Vážení radní,
obracím se na Vás se žádostí o posouzení způsobu odhlašování rozhlasových her a pohádek na Rádiu Junior, kde bylo zavedeno striktně dodržované pravidlo odhlašování pouze třech účinkujících interpretů, tzn., že mnohdy tak nejsou vyjmenovány ani hlavní role herců v díle účinkujících.
Myslím si, že jde o velmi neuctivý způsob odhlašování těchto pořadů nejen k účinkujícím hercům, ale i ke všem profesím, které se na realizaci pořadů podílely. Když jsem byl malý, znal jsem díky rozhlasovým hrám a pohádkám jména všech herců po hlase. Dnešní děti tuto možnost, v důsledku rozhodnutí šéfredaktorky Rádia Junior Zory Jandové, která je odůvodňuje průzkumem (focus groups), podle nějž si tento způsob vybrali posluchači, což je pro ni závazné (mohu doložit e-mailovou korespondencí vedenou s šéfredaktorkou), už nemají. Myslím si také, že by o jejím rozhodnutí měli vědět organizátoři ankety Neviditelný herec, protože dnešní děti si výše popsaným způsobem vychováváme k tomu, aby je, až dospějí, tato anketa naprosto nezajímala.
Vážení radní,
předem děkuji za Váš čas věnovaný mému podnětu a zároveň věřím, že po jeho posouzení přispějete k nápravě této záležitosti!

Jiří Mayer

Odpověď Rady ČRo

Vážený pane Mayere,
děkujeme za Vaše podněty, které jste zaslal Radě ČRo. Ta ze zákona nemůže zasahovat do vysílání ČRo a proto jsme se obrátili prostřednictvím generálního ředitele na paní šéfredaktorku Jandovou, jejíž odpověď přikládáme. Pokud rozumíme její dikci, nejde o konfrontaci, ale spíše o hledání řešení, které souvisí s novými technickými prostředky a možnostmi. Věříme tedy, že se najde řešení uspokojivé, neplynoucí, jak píše sama paní šéfredaktorka, jen z chladných čísel průzkumů, ale ze skutečného zájmu o dětské posluchače a jejich vztah k Českému rozhlasu.

Hana Dohnálková
předsedkyně Rady ČRo

Vyjádření vedení ČRo

Primární cílovou skupinou internetové a digitální stanice ČRo Rádio Junior jsou děti ve věku od 3 do 12 let. Sekundárně cílíme na jejich rodiče. Už v prvním roce vysílání Rádia Junior jsme byli rodiči malých dětí (předškoláci 3+ jsou nejpočetnější segment posluchačů pohádek na naší stanici) upozorňováni na to, že ohlášení a odhlášení pohádek je příliš podrobné a dlouhé, navíc kompletní obsazení je mnohdy i součástí pohádky nebo rozhlasové hry. Tyto a jejich další připomínky jsme zohlednili při kvalitativních výzkumech (dotazníky, ankety, focus Gross apod.). Z nich nám vzešla spousta zajímavých poznatků, které jsme uplatnili/uplatňujeme ve vysílání. Mimo jiné došlo k ustálení počtu účinkujících v našich ohlášeních na tři osoby plus slovní spojení „a další“.
V současné době zve děti k poslechu a odhlašuje pohádky Pohádkový dědeček Rádia Junior, protože dáváme přednost klidnému, láskyplnému osobnímu tónu a doporučení před širším výčtem účinkujících. Děti i rodiče to hodnotí vstřícně. Pohádkový dědeček se střídá s Pohádkovou babičkou např. i v pořadu Kolíbanky, kde jsou představovány ukolébavky a kultura nejenom naší země, ale i zemí našich sousedů a národů po celé zeměkouli. Učíme tím děti tolerantnosti k jinému názoru a myšlení. A zároveň jim nabízíme možnost stát se součástí naší rozhlasové pohádkové rodiny.

Výzkumy a čísla poslechovosti jsou důležité, ale nejsou tím nejpodstatnějším. Důležitá je pro mne – jako šéfredaktorku, pedagožku i mámu – zpětná vazba, kterou nám děti i jejich rodiče průběžně poskytují, vzájemná komunikace a sdílení zážitků. Současné děti i jejich rodiče jsou jinými konzumenty rozhlasového obsahu, než tomu bylo v předchozích generacích. Mohou se dostat k informacím snadnějším způsobem, pokud je chtějí. Přesto se spolu s týmem Rádia Junior snažíme najít cestu, jak uspokojit i ty, kteří chtějí znát více podrobností o tvůrcích a interpretech pohádek a her. Po přechodu našich webových stránek na uživatelsky pohodlnější systém věřím, že najdeme způsob, jak nabízet kompletní, resp. širší výčet účinkujících a autorů. Také v některém z dalších průzkumů můžeme téma odhlášení znovu zohlednit.

Z e-mailů pana posluchače Jiřího Mayera je cítit, že mu Český rozhlas (s Rádiem Junior) není lhostejný. V tom se shodujeme. Nejspíš proto, že jsme oba vyrůstali ve stejné době, že jsme v dětství získali pozitivní vztah ke značce ČRo. Stejný pozitivní vztah se snažím „vtisknout“ i našim posluchačům, ale komunikačními prostředky přizpůsobenými jejich percepci i dynamice doby, ve které vyrůstají.

MgA. Bc. Zora Jandová
šéfredaktorka
Český rozhlas Rádio Junior

autor: kob
Spustit audio