Stížnost posluchače J. Macháčka ohledně reklamy e-shopu Radiotéka vysílané v ČRo (duben 2020)

29. duben 2020

Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 29. 4. 2020.

Text stížnosti

Vážená rado ČR,

s naprostým úžasem se k mým uším několikrát denně line z frekvencí Českého rozhlasu neuvěřitelná reklama na nový produkt vydavatelství Radioservis, který prostřednictvím nového e-shopu Radioteka.cz nabízí CD trojalbum Vladana a Prasopes. Moderátorka v přitroublé herecké kreaci s námi posluchači sdílí stav, kdy konečně učůrává do kalhot z toho, jak skvělé, přímo našlápnuté je propagované trojalbum. Tak primitivní, vulgární, bulvárně pokleslý, nevkusný a pardon, veskrze pitomý text může mnohokrát denně vysílat veřejnoprávní medium? Z jaké kanalizační stoky reklama pochází je naprosto zřejmé. Kdo odpovědný ale souhlasil s její prezentací v Českém rozhlase? Jako posluchač a plátce koncesionářských poplatků důrazně protestují proti takové orientaci veřejnoprávního media a žádám vás o okamžitá opatření proti tomu, aby se Český rozhlas takto primitivně bulvarizoval. Děkuji za řešení a sdělení, jaká opatření učiníte. Kopii této stížnosti zasílám také vedení ČR.

Srdečně zdravím. J. Macháček  

Vyjádření Rady ČRo

Vážený pane Macháčku,

Vaše stížnost je plná rozhořčení. Domnívám se ale, že ne oprávněně. Rada ČRo nemůže souhlasit s Vaším názorem, že by se vysíláním předmětného spotu program Českého rozhlasu bulvarizoval. Zdůvodnění a vysvětlení ředitele Komunikace, marketingu a obchodu Jiřího Hošny, které přikládám, nám přijde logické.

Jménem Rady Českého rozhlasu    

Miroslav Dittrich
úřadující předseda Rady ČRo

Vyjádření vedení ČRo

Dobrý den,

stížnost pana Julia Macháčka se týká spotu, který upozorňuje na produktovou nabídku vydavatelství Radioservis, a. s., dceřiné společnosti Českého rozhlasu. „Vladana a Prasopes“ je sci-fi audiokniha pro děti a mládež o dívce Vladaně a Prasopsu, kterou napsala Barbora Haplová a načetla Tereza Dočkalová. Vypráví o tom, co se stane, když se desetiletá holčička rozhodne být intergalaktickou strážkyní. Zde je krátká anotace audioknihy: „Vladana pochází z malé planetky Zeměmě (nepovedené kopie naší Země), právě ukončila školu a je tím pádem vlastně dospělá. Má tedy nejvyšší čas, aby zažila nějaké pořádné dobrodružství. Poslechněte si sci-fi seriál o útěku z domova, vzpouře strojů a přátelství s jedním zvláštním kouzelným zvířetem.“

Audiokniha je nenáročným a roztomilým příběhem pro děti a ve stejném duchu je natočen i spot, který obsahově připravila společnost Radioservis. Spot tedy nepochází z „kanalizační stoky“, jak se pan Macháček domnívá, ale z vydavatelství Českého rozhlasu. Stěžovateli panu Macháčkovi doporučuji zamyslet se nad dětským světem, hranicemi dětské fantazie a tím, že to, co může jemu jako dospělému posluchači připadat „pitomé, pokleslé a nevkusné“, připadá dětskému posluchači naopak vtipné, hravé a zábavné. Ve spotu jsem nenašel nic, co by mohlo být označeno za „vulgární“. Sloveso „čůrat“, od kterého je odvozeno ve spotu obsažené „učůrknout“, je dle Slovníku spisovného jazyka českého pouze dětským slovním vyjádřením, podobně jako „lulat“. Za vulgarismus ho tedy nepovažujeme, na rozdíl například od zřetelně vulgárního výrazu „chcát“.

Pan stěžovatel Macháček upozorňuje, že je plátcem koncesionářského poplatku a odkazuje rovněž na úkoly veřejnoprávního média. V této souvislosti bych rád uvedl, že mezi plátce rozhlasového poplatku patří i všechny rodiny s dětmi, kterým je daný spot o audioknize určen. Věříme, že právě v období, kdy děti nemohou do škol a řada rodičů s nimi musí být doma, ocení tip na veselou pohádku a na to, jak si pobyt v karanténě zpestřit. Mezi úkoly veřejnoprávního média také patří oslovovat všechny skupiny posluchačů – ať už z hlediska věku či z hlediska skupin sociálních, národnostních nebo vzdělanostních. Velmi důležitým úkolem média veřejné služby je tak cílit i na dětského posluchače a přinášet mu kromě vzdělání například i zábavu – tak, jako to dělá třeba moderní pohádka Vladana a Prasopes.

Za nasazení spotu do vysílání je v konečném důsledku zodpovědný Jiří Hošna, ředitel Komunikace, marketingu a obchodu. Spot byl nasazený ve vysílání celoplošných stanic Radiožurnál, Dvojka, Vltava a Plus od 11. 3. 2020 do 30. 3. 2020. Pro společnost Radioservis v současné době vysíláme ještě několik dalších spotů – na knihu pana Honzáka, audioknihy Planina, Gump či kuchařku Pochoutkový rok. S dalším vysíláním spotu na audioknihu Vladana a Prasopes nyní nepočítáme. Pokud by ale společnost Radioservis požádala o odvysílání spotu na zmíněnou audioknihu znovu, nevidím žádnou překážku v tom, aby ho Český rozhlas opakovaně do svého vysílání nasadil.

S pozdravem

Mgr. Jiří Hošna
ředitel Komunikace, marketingu a obchodu

Spustit audio