Stížnost posluchače D. Kavalíra k reklamě Radiožurnálu na komerční TV stanici (únor 2015)

25. únor 2015

Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 25. 2. 2015

Text emailové stížnosti

K zamyšlení, jak lépe nakládat s koncesionářskými poplatky …

Od: David Kavalír

Věc: Reklama Radiožurnálu na komerční TV stanici

Vážená Rado Českého rozhlasu,
zaráží mi, že si Český rozhlas, placený z koncesionářských poplatků zadává reklamní spoty na komerčních TV stanicích mnou zaznamenáno 28.12.2014 v cca 15:20 na TV Prima.
Neznám rozpočet Českého rozhlasu, ale pokud je v něm položka „Reklama v komerčních mediálních subjektech“ – nevím, proč platím koncesionářské poplatky.
Chápu to jen u České televize, kde si vzájemně ČRo s ČT můžou vyměnit jakýsi reklamní servis mezi sebou.
Připadá mi to tak, že nějaká agentura potřebuje prodat vysílací čas reklamy, tak si s nějakým „kamarádem“ v ČRo domluví (a možná i za něco, jak to tak u nás chodí) a „byznys“ jede dál
Myslím, že ČRo jako instituce by měla jít příkladem, ale takhle se pro mne chová dost zvláštně.
Děkuji a prosím o reakci

S pozdravem
David Kavalír

Odpověď Rady ČRo

Vážený pane Kavalíre,

jménem Rady Českého rozhlasu tímto reaguji na Váš dopis z 29. 12. 2014.

Radu ČRo velmi zaujal a vyžádala si k němu prostřednictvím generálního ředitele Českého rozhlasu vyjádření ze strany ČRo. Poskytl je Ing. Tomáš Kollarczyk, MBA, obchodní a marketingový ředitel. Jeho vysvětlení pokládáme za dostatečné a sami zdůrazňujeme, že výdaje na propagaci Českého rozhlasu nejsou financovány z rozhlasových poplatků.

RČRo zmíněné vyjádření Ing. T. Kollarczyka vzala na vědomí na své veřejné schůzi dne 25. února 2015. Text připojujeme v příloze.

Vážený pane Kavalíre, děkujeme Vám za Váš aktivní zájem o práci Českého rozhlasu.

S pozdravem

Doc. PhDr. Michal Stehlík, Ph.D.
předseda Rady ČRo

Vyjádření vedení ČRo

Zdroje Českého rozhlasu se skládají ze dvou částí, jakými jsou koncesionářské poplatky a výnosy z obchodní činnosti. Obchodní činnost je oproti komerčním médiím zákonem limitovaná právě z důvodů financování zajištěného koncesionářskými poplatky.
Aby bylo veřejnoprávní vysílání účinné a tím i koncesionářský poplatek účelně vynaloženým výdajem koncesionáře, je jedním z úkolů Českého rozhlasu vyvíjet činnost tak, aby byla veřejností využívána. S tím souvisí počet posluchačů jak pravidelných, tak občasných.
K úspěchu v současném tržním prostředí je potřeba naplnit dva základní předpoklady, kterými jsou kvalitní programová nabídka a dále informovanost o rozhlasových stanicích i programech směrem k veřejnosti napříč všemi cílovými skupinami prostřednictvím mnoha různorodých médií.
Přednostně je potřeba zdůraznit, že veškeré výdaje na propagaci jsou financovány z výnosů z komerční činnosti, ne z koncesionářských poplatků, jak uvádíte. Tyto výnosy mají dvě formy úhrady: hotově a směnou za reklamní službu. S médii se v převážné většině jedná o vzájemnou směnu reklamních časů. Českému rozhlasu (ani České televizi) pro jeho propagaci dnes už bohužel nepostačuje pouze informace o programu veřejnoprávních médií mezi ČRo a ČT. Protože sledovanost skupiny stanic PRIMA je pro formáty stanic ČRo velmi zajímavá, o čemž svědčí i Vaše reakce, protože jste reklamu na ČRo zaznamenal, dohodl se Český rozhlas na vánoční spolupráci, kdy je sledovanost televizních stanic tradičně vysoká.
Stejně tak ve vysílání Českého rozhlasu byla reklama na vánoční vysílání televize Prima.

Ing. Tomáš Kollarczyk, MBA
obchodní a marketingový ředitel

Spustit audio