Statut Českého rozhlasu
Statut je vydáván na základě zákona č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů.
4. novela
Čl. 1 Základní ustanovení
1. Název: ČESKÝ ROZHLAS
Cizojazyčné názvy:
anglicky: Czech Radio
německy: Tschechischer Rundfunk
francouzsky: Rádio Tchéque
španělsky: Radio Checa
italsky: Radio Ceca
rusky: Чешскоe Радио
Pokud bude nutno název překládat do jiné řeči, než která je uvedena výše, připojí se k překladu (do závorky) i český název. Vedle plného názvu se může používat zkratka „ČRo".
2. Český rozhlas sídlí v Praze, Vinohradská 12, 120 99 Praha 2.
3. Identifikačním číslem (IČO) Českého rozhlasu je 45245053, daňových identifikačním číslem (DIČ) je CZ45245053.
4. Český rozhlas používá grafický znak.
5. Český rozhlas používá pro identifikaci jednotlivých stanic, rozhlasových studií a projektů zvukové znělky a grafické znaky.
Čl. 2 Postavení Českého rozhlasu
1. Český rozhlas byl zřízen zákonem č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu (dále jen „zákon o ČRo“) s účinností od 1. ledna 1992.
2. Český rozhlas je právnickou osobou; vlastními úkony nabývá práv a zavazuje se.
3. Český rozhlas se nezapisuje do obchodního rejstříku.
4. Statutárním orgánem Českého rozhlasu je generální ředitel Českého rozhlasu (dále jen „generální ředitel“).
5. Český rozhlas je právní formou a způsobem zřízení institucí veřejné služby a provozovatelem vysílání ze zákona, slouží veřejnosti, je jí převážně financován a podléhá její kontrole.
6. Český rozhlas je národní kulturní institucí zvláštního významu poskytující veřejnou službu.
7. Český rozhlas poskytuje službu veřejnosti tvorbou a šířením rozhlasových programů, popřípadě dalšího multimediálního obsahu a doplňkových služeb na celém území České republiky a do zahraničí za účelem naplňování demokratických, sociálních a kulturních potřeb společnosti a potřeby zachovat mediální pluralitu (dále jen „veřejná služba“).
Statut Českého rozhlasu, 4. novela
2 / 10
8. Český rozhlas vykonává svou činnost v souladu s obecně závaznými právními předpisy České republiky.
9. Zásady naplňování veřejné služby závazné pro Český rozhlas a jeho pracovníky stanovuje Kodex Českého rozhlasu.
10. Český rozhlas se ve své činnosti dále řídí tímto Statutem a vnitřními předpisy Českého rozhlasu dle stanovených pravidel pro jejich tvorbu, vydávání, správu, aplikaci a kontrolu, zejména Pracovním řádem, Organizačním řádem a Podpisovým řádem.
Čl. 3 Kontrola veřejností
1. Rada Českého rozhlasu (dále jen „Rada“) plní své úkoly v souladu se zákonem o ČRo, který jí vyhrazuje postavení orgánu, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu činnosti Českého rozhlasu. Činnost Rady se řídí jednacím řádem, který přijímá Rada. Rada ani její členové nesmějí přímo zasahovat do výroby a vysílání rozhlasových pořadů.
2. Poradním orgánem Rady ve věcech kontroly hospodaření Českého rozhlasu je dozorčí komise.
3. Postavení, složení, způsob volby, činnost a působnost Rady a dozorčí komise stanoví zákon o ČRo.
4. Náklady na činnost Rady, na odměny jejích členů, jakož i náklady na činnost dozorčí komise a na odměny jejích členů (dále jen „náklady na činnost Rady“) poskytuje Český rozhlas ze zvláštní výdajové položky rozpočtu Českého rozhlasu, s níž disponuje Rada v souladu s jinými právními předpisy, Kodexem Českého rozhlasu (zejména povinnost hospodařit s péčí řádného hospodáře) a přiměřeně s vnitřními předpisy ČRo, které upravují hospodaření ČRo. Pravidla k dokumentům souvisejícím s náklady na činnost Rady jsou upravena ve vnitřních předpisech ČRo.
5. Členu Rady a členu dozorčí komise přísluší od Českého rozhlasu náhrada cestovních výdajů souvisejících s výkonem funkce ve stejném rozsahu jako zaměstnancům podle zákoníku práce. Cesta z místa pobytu na jednání Rady, jednání Rady a cesta z jednání Rady do místa pobytu se pro účely poskytování cestovních náhrad považují za pracovní cestu.
6. Informace potřebné k uplatnění práva veřejnosti na kontrolu činnosti Českého rozhlasu poskytuje Radě na její vyžádání generální ředitel a dozorčí komise.
Čl. 4 Veřejná služba Českého rozhlasu
1. Hlavní úkoly veřejné služby jsou stanovené zákonem o ČRo, ve znění pozdějších předpisů.
2. Český rozhlas naplňuje veřejnou službu zejména tím, že
a) provozuje analogové rozhlasové vysílání tří celoplošných rozhlasových programů vysílaných v pásmu velmi krátkých vln, popřípadě prostřednictvím jiných technických prostředků,
b) provozuje analogové rozhlasové vysílání rozhlasových programů regionálních studií vysílaných v pásmu velmi krátkých vln, popřípadě prostřednictvím jiných technických prostředků; jejich zřizování, vedení a působnost stanovuje zákon o ČRo,
c) může vysílat i v pásmu dlouhých a středních vln,
d) provozuje vysílání rozhlasového programu zaměřeného výlučně na zpravodajství, publicistiku a vzdělávací pořady v pásmu velmi krátkých vln, popřípadě prostřednictvím jiných technických prostředků v rozsahu stanoveném zákonem o ČRo,
e) provozuje zemské digitální rozhlasové vysílání šířením 3 celoplošných rozhlasových programů uvedených v písm. a) také prostřednictvím multiplexu veřejné služby; kromě těchto rozhlasových programů má Český rozhlas právo šířit prostřednictvím multiplexu veřejné služby další rozhlasové programy, další multimediální obsah a doplňkové služby;
f) rozhlasové programy, pořady a jejich částí, multimediální obsah včetně internetového zpravodajského webu a doplňkové služby může Český rozhlas digitálně šířit rovněž prostřednictvím jiných sítí a služeb elektronických komunikací,
g) provozuje zemské digitální vysílání tak, aby zajistil úkoly veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání, které odpovídají stavu rozvoje vysílacích technologií a služeb, prostřednictvím sítě zemských vysílacích radiových zařízení s využitím rádiových kmitočtů vyhrazených pro Český rozhlas Českým telekomunikačním úřadem (rozhlasový multiplex veřejné služby),
h) zřizuje síť vlastních zpravodajů,
i) vytváří archivní fondy, udržuje je a podílí se na jejich využívání jako součásti národního kulturního bohatství,
j) podporuje českou rozhlasovou tvorbu a kulturní projekty,
k) vysílá díla domácí a zahraniční tvorby,
l) poskytuje alespoň na jednom vysílaném programu 24hodinovou programovou službu, včetně aktuálního zpravodajství,
m) vyvíjí činnost v oblastech nových vysílacích technologií a služeb,
n) při naplňování úkolů podle § 2 odst. 2 a § 3 odst. 1 zákona o ČRo využívá Český rozhlas nové technologie k inovaci svých činností a diverzifikaci distribučních platforem a nabídky služeb poskytovaných veřejnosti, včetně zavádění nových významných služeb nebo významných změn stávajících služeb (dále jen „nová významná služba“),
o) poskytuje veřejnosti informace a obsah podle § 2 odst. 1 zákona o ČRo na svých internetových stránkách a prostřednictvím aplikací Českého rozhlasu; zpravodajské a politicko-publicistické pořady poskytované na internetových stránkách a aplikacích Českého rozhlasu musí dbát zásad objektivity a vyváženosti, zejména nesmí jednostranně zvýhodňovat žádnou politickou stranu nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě,
p) propaguje vysílání vlastních programů nebo pořadů a dalších úkolů veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání,
q) provozuje rozhlasové vysílání do zahraničí na jednom rozhlasovém programu v pásmu krátkých vln prostřednictvím zemských vysílacích rádiových zařízení, popřípadě prostřednictvím jiných technických prostředků.
3. Český rozhlas dále plní své úkoly zejména tím, že:
a) pořizuje zvukové, případně zvukově obrazové záznamy za pomoci vhodných a dostupných technologií,
b) nabývá licence k užití zvukových a zvukově obrazových záznamů od zahraničních a tuzemských nositelů práv a smluvně poskytuje licence k užití jím vyrobených záznamů jiným osobám v tuzemsku a v zahraničí,
c) poskytuje licence k užití zvukových a zvukově obrazových záznamů vyrobených Českým rozhlasem v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb., autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, a zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů,
d) spolupracuje s významnými vědeckými, kulturními a uměleckými organizacemi a společnostmi,
e) podporuje Český rozhlas jako instituci a značku prostřednictvím marketingové komunikace,
f) pečuje o profesionální a vzdělanostní rozvoj svých zaměstnanců,
g) poskytuje rozšiřující a doplňkové služby ke svému vysílání popř. audiovizuální mediální služby na vyžádání,
h) soustavně se zabývá analýzou a ohlasy svého vysílání a výzkumem mediálního trhu.
4. Český rozhlas je oprávněn poskytovat další služby a vykonávat za podmínek stanovených právními předpisy podnikatelskou činnost a správu majetku Českého rozhlasu (Radioservis, a.s.) nebo zakládat nadaci či nadační fond (Nadační fond Českého rozhlasu), a to způsobem, který souvisí s předmětem jeho činnosti a který nesmí ohrozit jeho úkoly podle § 2 a § 3 odst. 1 a 2 zákona o ČRo. Kontrolu podnikatelské činnosti vykonává Rada v souladu s § 8 odst. (1) písm. c) zákona o ČRo a dozorčí komise v souladu s § 8a odst. (1) zákona o ČRo. Dělení nákladů na činnost spočívající v poskytování veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání a na podnikatelskou činnost dle § 11a odst. (2) zákona o ČRo je součástí Výroční zprávy o činnosti a hospodaření Českého rozhlasu, která podléhá schválení Radou dle § 8 odst. (1) písm. n) zákona o ČRo.
5. Český rozhlas je aktivním členem mezinárodního sdružení vysílatelů veřejné služby Evropská vysílací unie (EBU/UER), podílí se na mezinárodní spolupráci rozhlasových stanic veřejné služby, rozvíjí spolupráci s rozhlasovými stanicemi a tvůrci v zahraničí, zejména v EU. Český rozhlas může být členem dalších organizací, jejichž činnost souvisí s činností Českého rozhlasu.
6. Český rozhlas zřizuje umělecká tělesa (Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Dismanův dětský rozhlasový soubor, Dětský sbor Českého rozhlasu) a pořádá soutěže a přehlídky.
7. Český rozhlas přispívá k rozvoji vzdělání a výzkumu v rozhlasových a multimediálních oborech.
8. Český rozhlas připravuje širokou personální základnu pro práci v Českém rozhlase.
Čl. 5 Zavádění nové významné služby
1. Český rozhlas může do plnění veřejné služby zařazovat nové významné služby postupem dle § 8c zákona o ČRo; nová významná služba je zpravidla součástí dlouhodobých plánů programového, technického a ekonomického rozvoje nebo jejich změny; za novou významnou službu se nepovažuje šíření programů a poskytování již existujících služeb
na nových technických platformách, dále dílčí prvky, které nemají vliv na zaměření stávající nabídky služeb, které poskytuje Český rozhlas, a pilotní projekty dle odst. 5.
2. Projekt nové významné služby v rámci veřejné služby (dále jako „projekt nové významné služby“) překládá generální ředitel Radě Českého rozhlasu ke schválení.
3. Projekt nové významné služby při zajištění nezávislosti ČRo obsahuje:
a) popis nové významné služby,
b) znaky odlišující novou významnou službu od ostatních služeb a stávající celkové nabídky veřejné služby,
c) odůvodnění pro zavedení nové významné služby ve vztahu k plnění veřejné služby,
d) naplňování požadavků vyplývajících ze zákona o ČRo, Kodexu ČRo a dále z práva Evropské unie specifikovaném v zejména v Amsterodamském protokolu (dále jen „požadavky ve smyslu práva Evropské unie“),
e) naplňování demokratických, sociálních a kulturních potřeb společnosti a potřeby zachovat mediální pluralitu,
f) specifikaci cílové skupiny, na kterou se nová významná služba zaměřuje,
g) předpokládané finanční náklady na její realizaci,
h) odhadovaný dopad na trh s analýzou, zda nová významná služba nenarušuje hospodářskou soutěž v míře, která je v rozporu se společným zájmem trhu v České republice (existence podobné nebo nahraditelné nabídky, struktura trhu, postavení ČRo na trhu, úroveň hospodářské soutěže, možný dopad na soukromé subjekty),
i) veřejně dostupné závěry předběžného hodnocení založeného na otevřené veřejné konzultaci.
4. K projektům nové významné služby vyhlašuje Český rozhlas otevřené veřejné konzultace (dále jen „konzultace“), jejichž účelem je v souladu s naplněním zásad přiměřenosti, transparentnosti a objektivity získání připomínek, stanovisek a názorů subjektů, jejichž práva, povinnosti nebo zájmy mohou být novou významnou službou dotčeny (dále jen „dotčený subjekt“), a to dle následujících náležitostí a pravidel:
a) Konzultaci k projektu nové významné služby vyhlašuje Český rozhlas na svých internetových stránkách. Vyhlášení obsahuje zejména základní informace o projektu nové významné služby, stanovení lhůty pro podávání připomínek, stanovisek a názorů v délce minimálně 60 dnů a další informace, které Český rozhlas považuje za vhodné.
b) Pro účely konzultace projektu nové významné služby Český rozhlas zřídí na svých internetových stránkách diskusní místo, prostřednictvím kterého zajišťuje a umožňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup předkládání připomínek, stanovisek a názorů k projektu nové významné služby a uveřejňování výsledků konzultací.
c) Diskusní místo neslouží k vzájemné výměně názorů dotčených subjektů.
d) Ke zveřejněnému projektu nové významné služby může dotčený subjekt uplatnit připomínky, stanoviska a názory, a to způsobem uvedeným v tomto Statutu.
e) Pokud příspěvek vložený dotčeným subjektem na diskusní místo prostřednictvím webového formuláře obsahuje vulgární výrazy či je jinak hrubě urážlivý, bude Českým rozhlasem smazán a dále se k němu nebude v rámci veřejné konzultace přihlížet.
f) Dotčené subjekty uplatňují připomínky písemně prostřednictvím formuláře, který Český rozhlas uveřejní v elektronické podobě na diskusním místě.
g) Dotčené subjekty podávají řádně vyplněný formulář v českém jazyce ve stanovené lhůtě s počítáním času dle § 40 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu
- v listinné podobě podepsaný oprávněnou osobou v sídle Českého rozhlasu, Vinohradská 12, Praha 2, nebo
- v elektronické podobě podepsaný uznávaným elektronickým podpisem oprávněné osoby (§ 6 zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce) na elektronické adrese Českého rozhlasu podatelna@rozhlas.cz nebo
- v elektronické podobě z vlastní datové schránky dotčeného subjektu prostřednictvím veřejné datové sítě do datové schránky Českého rozhlasu rnaadje nebo
- prostřednictvím webového formuláře na diskusním místě.
h) Připomínky, stanoviska a názory musejí být formulovány konkrétně a musejí být srozumitelně odůvodněny. Musí být jednoznačně určeno, jaké části projektu nové významné služby se týkají. Připomínka požadující doplnění nového textu nebo nahrazení určitého textu jiným textem musí obsahovat návrh nové formulace textu. Nová formulace musí vystihovat podstatu navrhované změny.
i) Český rozhlas zveřejní připomínky, stanoviska a názory podané dotčeným subjektem v plném znění včetně identifikace dotčeného subjektu na diskusním místě do 3 dnů ode dne jejich podání dle písm. g).
j) Český rozhlas neuveřejní připomínky, stanoviska a názory obsahující údaje označené dotčeným subjektem jako důvěrné nebo jako obchodní tajemství nebo obsahující vulgární výrazy či jinak hrubě urážlivé formulace.
k) Český rozhlas vypořádá připomínky splňující podmínky vyhlášení a uplatněné dotčeným subjektem ve stanovené lhůtě. Vypořádání připomínek obsahuje stanovisko k uplatněné připomínce a k nepřijaté připomínce odůvodnění.
l) Český rozhlas nevypořádává připomínky, které nebyly uveřejněny z důvodu dle písm. j), a stanoviska a názory uplatněné dotčenými subjekty. K uplatněným stanoviskům a názorům však Český rozhlas přihlédne v konečném znění projektu nové významné služby.
m) Výsledky konzultace, včetně vypořádání připomínek, Český rozhlas uveřejní na diskusním místě do 1 měsíce od uplynutí lhůty pro uplatnění připomínek.
5. Český rozhlas může zkoušet nové významné služby v podobě pilotního projektu s omezenou sledovaností za účelem získání informací o jejich proveditelnosti a přínosu k naplňování veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání.
Čl. 6 Programové zásady
1. Český rozhlas zajišťuje plnění svého poslání především vysíláním vlastních programů.
2. Český rozhlas je oprávněn vysílat i programy a pořady získané na základě smluv od jiných rozhlasových stanic, nezávislých producentů a výrobců zvukových nebo zvukově obrazových záznamů.
3. Vysílání pořadů Českého rozhlasu se řídí veřejně dostupným programem jednotlivých stanic a rozhlasových studií.
4. Tvorba programů je upravena v obecně závazných právních předpisech upravujících vysílání, v tomto Statutu, v Kodexu Českého rozhlasu, ve vnitřních předpisech a dalších dokumentech Českého rozhlasu.
5. Při povinném poskytování vysílacího času postupuje Český rozhlas podle platných obecně závazných právních předpisů.
Čl. 7 Šíření vysílání Českého rozhlasu
1. Český rozhlas je oprávněn vysílat na celém území České republiky a do zahraničí v rozsahu stanoveném zákonem o ČRo.
2. Český rozhlas zabezpečuje své vysílání především prostřednictvím sítí elektronických komunikací, a to analogově i digitálně. V zájmu splnění svého poslání a úkolů je oprávněn vybudovat jako operátor vlastní sítě elektronických komunikací včetně přiřazených prostředků.
3. Českému rozhlasu jsou vyhrazeny rádiové kmitočty umožňující naplňování veřejné služby podle zákona o ČRo.
4. Český rozhlas využívá k šíření svých programů a dalšího multimediálního obsahu také nové technologie a podílí se na jejich vývoji.
Čl. 8 Generální ředitel
1. Práva a povinnost generálního ředitele upravuje zákon o ČRo.
2. Generální ředitel zastupuje Český rozhlas jako statutární orgán, u písemných právních jednání k vytištěnému nebo nadepsanému názvu Českého rozhlasu připojí svůj podpis.
3. Generální ředitel je ze své činnosti odpovědný Radě Českého rozhlasu a má právo se zúčastňovat jejích jednání.
4. Generální ředitel zejména:
a) řídí činnost Českého rozhlasu,
b) v mezích zákona a Statutu stanoví organizaci Českého rozhlasu, vydává vnitřní předpisy zásadní povahy a může pro svou činnost zřizovat poradní orgány,
c) po projednání Radou Českého rozhlasu jmenuje a odvolává ředitele rozhlasových studií a vedoucí zaměstnance, kteří jsou podle Organizačního řádu ČRo na pracovních pozicích ředitel útvaru na 1. stupni řízení nebo šéfredaktor,
d) jedná jménem Českého rozhlasu.
5. Generální ředitel podle zákona o ČRo předkládá Radě Českého rozhlasu:
a) ke schválení rozpočet a závěrečný účet Českého rozhlasu, přehled pohledávek a závazků a účetní závěrku Českého rozhlasu podle zákona upravujícího účetnictví ověřenou auditorem podle zákona upravujícího auditory; do doby schválení rozpočtu hospodaří Český rozhlas podle svého dlouhodobého plánu ekonomického rozvoje,
b) k předložení Poslanecké sněmovně návrh Kodexu Českého rozhlasu nebo jeho změny,
c) ke schválení Statut Českého rozhlasu nebo jeho změny,
d) ke schválení návrhy na zřízení nebo zrušení rozhlasových studií s výjimkou zrušení rozhlasových studií v sídlech krajů,
e) k předchozímu souhlasu návrhy k právnímu jednání, kterým se nemovitá věc v majetku Českého rozhlasu nebo její část převádí, zatěžuje nebo přenechává k užití jinému na dobu delší než 3 měsíce,
f) ke schválení dlouhodobé plány programového, technického a ekonomického rozvoje,
g) k projednání jmenování a odvolání ředitelů rozhlasových studií a vedoucích zaměstnanců, kteří jsou podle Organizačního řádu ČRo na pracovních pozicích ředitel útvaru na 1. stupni řízení nebo šéfredaktor,
h) ke schválení Výroční zprávu o činnosti a hospodaření ČRo,
i) ke schválení Memorandum o způsobu naplňování veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání uzavírané mezi ministrem kultury a generálním ředitelem Českého rozhlasu vždy na období 5 let.
6. V době nepřítomnosti generálního ředitele jej zastupuje jím pověřený zástupce stanovený Organizačním řádem Českého rozhlasu.
7. Pověřený zástupce jedná jménem Českého rozhlasu ve všech věcech s výjimkou zcizování nemovitého majetku, jeho zatěžování a přijímání úvěru. Pověřený zástupce je po dobu svého pověření odpovědný Radě Českého rozhlasu a má právo účastnit se zasedání Rady Českého rozhlasu.
8. Jestliže se generální ředitel funkce vzdá nebo je z funkce odvolán, popřípadě uvolní-li se funkce generálního ředitele uplynutím funkčního období nebo v důsledku jeho úmrtí, do doby jmenování nového generálního ředitele řídí Český rozhlas vedoucí zaměstnanec na pozici ředitele Sekce generálního ředitele (zástupce generálního ředitele), který vykonává funkci s kompetencemi generálního ředitele. Nového generálního ředitele je Rada povinna jmenovat nejpozději do 3 měsíců ode dne, kdy se uvolní funkce generálního ředitele.
Čl. 9 Zásady organizace a řízení
1. Základní organizační struktura Českého rozhlasu je upravena Organizačním řádem.
2. Organizační řád a Podpisový řád upravují posloupnost pravomocí a odpovědností na jednotlivých stupních řízení, oprávnění k jednání jménem Českého rozhlasu, rozsah činnosti jednotlivých organizačních útvarů a vztahy mezi nimi.
3. Ředitel rozhlasového studia je oprávněn zastupovat Český rozhlas ve všech záležitostech týkajících se rozhlasového studia s výjimkou zcizení nebo zatížení nemovité věci.
4. Ekonomické zásady hospodaření Českého rozhlasu upravují Pravidla ekonomického řízení.
Čl. 10 Hospodaření Českého rozhlasu
1. Český rozhlas jako právnická osoba hospodaří na svůj účet a odpovědnost s vlastním majetkem a svými finančními zdroji podle vnitřně stanovených pravidel v souladu s obecně závaznými právními předpisy a požadavky ve smyslu práva Evropské unie na transparentnost finančních vztahů veřejnoprávních subjektů. Český rozhlas zodpovídá za účelné a hospodárné využívání svých finančních zdrojů a majetku.
2. Finančními zdroji Českého rozhlasu jsou zejména:
a) rozhlasové poplatky vybírané podle zákona č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákonů souvisejících,
b) příjmy z vlastní podnikatelské činnosti,
c) příjmy ze státního rozpočtu pro vysílání Českého rozhlasu do zahraničí.
3. Náklady spojené s vysíláním Českého rozhlasu do zahraničí hradí Česká republika ze státního rozpočtu.
4. Finanční zdroje používá Český rozhlas k plnění svých úkolů stanovených zákonem o ČRo, přičemž finanční zdroje získané z rozhlasových poplatků může použít pouze k plnění úkolů dle § 2 a 3 zákona o ČRo.
5. Finanční zdroje při naplňování veřejné služby podle § 2 a § 3 odst. 1 a 2 zákona o ČRo používá Český rozhlas v rozsahu a způsobem, který naplňuje požadavky ve smyslu práva Evropské unie. Metodika odděleného účtování nastavená vnitřními předpisy ČRo je v souladu s požadavky ve smyslu práva EU na prokázání přiměřenosti financování daného rozsahu veřejné služby ČRo vůči nákladům na plnění veřejné služby a splnění průhlednosti finančních vztahů v oblasti veřejné podpory. ČRo má dále vnitřními předpisy upraveny mechanismy použití přiměřeného zisku a metody kontroly křížového financování a nadměrné náhrady.
6. Při nakládání se svými finančními zdroji se Český rozhlas řídí také právními předpisy v oblasti zadávání veřejných zakázek.
7. Účetní závěrku podle zákona upravujícího účetnictví za příslušný kalendářní rok ověřuje Český rozhlas auditorem podle zákona upravujícího auditory.
8. Český rozhlas vede účetnictví podle zákona o účetnictví a účtuje v soustavě podvojného účetnictví v souladu s platnou legislativou. Český rozhlas vede účetnictví tak, aby umožňoval rozlišení nákladů a výnosů souvisejících s poskytováním veřejné služby v oblasti rozhlasového vysílání a nákladů a výnosů souvisejících s podnikatelskou činností. Metody rozlišování nákladů a výnosů a jejich přiřazování k jednotlivým činnostem (Účetní standardy Českého rozhlasu) stanovují interní předpisy Českého rozhlasu v souladu s požadavky zákona upravujícího některá opatření ke zprůhlednění finančních vztahů v oblasti veřejné podpory.
9. Kontrolovat účelné a hospodárné využívání finančních zdrojů a majetku Českého rozhlasu podle schváleného rozpočtu a na zjištěné nedostatky písemně upozorňovat generální ředitele spadá do působnosti Rady. Poradním orgánem Rady ve věcech kontroly hospodaření Českého rozhlasu je dozorčí komise. Jejím úkolem je sledovat, zda jsou finanční zdroje a majetek Českého rozhlasu účelně a hospodárně využívány podle schváleného rozpočtu Českého rozhlasu v souladu s právními předpisy a s požadavky ve
smyslu práva Evropské unie. Podmínky a způsob provádění kontrol stanoví kontrolní řád dozorčí komise, který schvaluje Rada.
10. Členové dozorčí komise mohou v rozsahu stanoveném zákonem o ČRo s vědomím generálního ředitele nahlížet do všech účetních dokladů, účetních záznamů a dalších písemností Českého rozhlasu, které mají vypovídací schopnost o zjišťovaných a souvisejících skutečnostech, a o těchto skutečnostech požadovat ústní nebo písemné informace od příslušných zaměstnanců Českého rozhlasu. Zaměstnanci Českého rozhlasu jsou povinni poskytnout členům dozorčí komise kopie vyžádaných písemností, účetních záznamů Českého rozhlasu, jakož i požadovaná vysvětlení.
Čl. 11 Přístup k informacím
1. Český rozhlas plní informační povinnosti uložené mu obecně závaznými právními předpisy, včetně povinnosti poskytovat a zveřejňovat způsobem umožňujícím dálkový přístup údaje podle právních předpisů v oblasti svobodného přístupu k informacím.
2. Český rozhlas je oprávněn chránit své duševní vlastnictví a obchodní tajemství.
Čl. 12 Změny Statutu Českého rozhlasu
V případě potřeby změny Statutu Českého rozhlasu předloží generální ředitel Radě Českého rozhlasu ke schválení návrh změn. Změna Statutu je účinná okamžikem schválení Radou Českého rozhlasu, jestliže Rada neurčí pozdější termín účinnosti této změny. Generální ředitel po nabytí účinnosti změn Statutu zabezpečí uveřejnění úplného a aktuálního znění tohoto dokumentu.
Čl. 13 Zrušení Českého rozhlasu
Český rozhlas může být zrušen pouze zákonem.
Čl. 14 Závěrečná ustanovení
1. Zrušuje se Statut Českého rozhlasu ze dne 25. ledna 2006 (usnesení Rady ČRo 4/06) ve znění změny schválené Radou Českého rozhlasu dne 22. září 2011 (usnesení Rady ČRo 124/11) s účinností od 1. listopadu 2011.
2. Tento Statut byl schválen Radou na 10. veřejné schůzi dne 31. října 2012 usnesením Rady ČRo 120/2012 s účinností od 1. ledna 2013 a byl novelizován 1. novelou schválenou Radou na 1. veřejné schůzi dne 29. ledna 2014 usnesením Rady ČRo 6/14, 2. novelou schválenou Radou na 3. veřejné schůzi dne 30. března 2016 usnesením Rady ČRo 29/16 s účinností od 1. dubna 2016, 3. novelou schválenou Radou na 9. veřejné schůzi dne 27. září 2023 usnesením Rady ČRo 52/23 s účinností od 1. října 2023 a 4. novelou schválenou Radou na 7. veřejné schůzi dne 30. července 2025 usnesením Rady ČRo 45/25 s účinností od 31. července 2025.
Mgr. René Zavoral
generální ředitel Českého rozhlasu
Mgr. Ondřej Matouš
předseda Rady Českého rozhlasu