Kritika posluchačky M. Kovalové na sebepropagační slogan stanice ČRo Dvojka „Spolu je nám hezky“ (listopad 2015)

25. listopad 2015

Projednáno na veřejné schůzi Rady Českého rozhlasu 25. 11. 2015

Text kritiky

Vážení,

dovoluji si znovu se zeptat: prosím vás, vy opravdu necháte na stanici ČRo Dvojce ten sebe propagující(?) slogan "Spolu je nám hezky"? Dál budete znehodnocovat pěkné pořady, které na této stanici ještě zůstaly a ztrapňovat hlasatele?

Prosím vás, proč mají posluchači stále poslouchat, že je někomu ve studiu spolu hezky? Věřte mi, že jsem neslyšela nikoho, komu by se ty výkřiky líbily (když už nevzbuzují odpor) a že už jsem se ptala hodně lidí.

Nejenže jsou tyto výkřiky nesmyslné vycpávky vysílání, také přímo ničí původní smysl vykřikovaných slov. V neposlední řadě ony výkřiky směrují posluchače k povrchnosti a pokrytectví (hlavně hezká slova, hodně hezkých slov, i když nebudou dávat smysl).
Prosím vás, to nemáte co vysílat, že do vysílání musíte tyto výkřiky cpát?

S pozdravem Marie Kovalová

Odpověď Rady ČRo

Vážená paní Kovalová,

jménem Rady Českého rozhlasu tímto reaguji na Váš podnět z 9. 10. 2015.

Sebepropagační slogan stanice ČRo Dvojka „Spolu je nám hezky“ určitě nemá sdělovat jen to, že je někomu spolu hezky ve studiu té stanice, jak naznačujete. Hlavním cílem sloganu nepochybně bylo vytvořit kladně zabarvenou vazbu posluchačů k ČRo Dvojka. Nejste jediná, u koho ten slogan působí ‒ i kvůli četnosti opakování ‒ právě opačně...

Každopádně nás těší, že právě v těchto dnech Rada ČRo finalizuje kroky k tomu, aby se i Vámi uvedená stránka ČRo Dvojky stala předmětem jedné z nezávislých odborných analýz iniciovaných Radou ČRo.
Všechny analýzy vzniklé pro potřeby Rady Českého rozhlasu budou zveřejněny na jejích internetových stránkách. První skupina těchto nových analýz by se tam měla objevit nejpozději během druhé poloviny března (pokud tedy ve vypsaném minitendru o zadání projeví zájem některý z analytických týmů vybraných v nedávno dokončeném výběrovém řízení).

Rada ČRo si k Vašemu podnětu vyžádala prostřednictvím generálního ředitele Českého rozhlasu vyjádření ze strany ČRo. Vypracoval je Ing. Miroslav Dittrich, šéfredaktor stanice ČRo Dvojka. Text připojujeme v příloze.

Vážená paní Kovalová, děkujeme Vám za to, že jste Českému rozhlasu poskytla zpětnou vazbu k jeho práci.

S pozdravem

PhDr. Petr Šafařík
předseda Rady ČRo

Vyjádření vedení ČRo

Úkolem sloganu ve vysílání je stanici nějak charakterizovat, aspoň z části vystihnout povahu
programu a to, co chceme posluchačům ve svém vysílání předat. Každá rozhlasová stanice
má nějaký slogan. Radiožurnál má „Každý den s vámi“, Vltava zase „Umění slyšet“, atd.

Posluchačka považuje slogan za zbytečný, ale je řada jiných posluchačů, kteří si Dvojku
naladí jen občas a právě jim slogan a tzv. identifikace („Český rozhlas Dvojka“) může
relativně rychle pomoci se zorientovat, co vlastně poslouchají. A konečně - máme také
snahu seznámit s programem Dvojky i posluchače zcela nové, kteří si Dvojku naladí možná
jen náhodně ze zvědavosti. Co se týče posluchačů, nedostáváme až na opravdu ojedinělé
reakce, žádné negativní ohlasy. Navíc, od doby, kdy jsme tento slogan zavedli do vysílání
(15. září 2014), se zvýšila obliba stanice Český rozhlas Dvojka. Počet tzv.denních
posluchačů se opět vyšplhal nad hranici 400 tisíc. A také se zvýšila doba poslechu stanice.
To obojí svědčí i o tom, že slogan „Spolu je nám hezky“ neničí vysílané programy.

Ing. Miroslav Dittrich
šéfredaktor Český rozhlas Dvojka

autor: kob
Spustit audio