Jednací řád Rady Českého rozhlasu (ve znění od 1. 10. 2023)

Preambule

Rada Českého rozhlasu (dále jen „Rada“) je dle zákona č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ČRo“) orgánem, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu činnosti Českého rozhlasu (dále také jako „ČRo“).
Rada ani její členové nesmějí přímo zasahovat do tvorby a vysílání rozhlasových pořadů.

Čl. 1 Člen Rady

  1. Rada má 9 členů. Funkční období člena Rady je 6 let.
  2. Členství v Radě je veřejnou funkcí. Člen Rady musí svou funkci vykonávat osobně a nemůže se nechat zastoupit. Nevykonává-li člen Rady svou funkci po dobu více delší než tří 3 měsíců, přičemž se zejména neúčastní zasedání Rady, oznámí předseda Rady tuto skutečnost bezodkladně předsedovi komory Parlamentu České republiky, která člena Rady do funkce zvolila.
  3. Rada dle 257. usnesení Senátu z 16. schůze konané dne 23. srpna 2023 neprodleně oznamuje předsedovi Senátu všechny změny ve funkcích v Radě a v jejím složení.

Čl. 2 Orgány Rady

  1. Orgány Rady jsou předseda Rady (dále jen „předseda“) a místopředseda (dále jen „místopředseda“).
  2. Stálým poradním orgánem ve věcech kontroly hospodaření ČRo je Dozorčí komise, jejíž činnost se řídí ustanovením § 8a zákona o ČRo.
  3. Sekretariát Rady zajišťuje administrativně-technickou činnost Rady. Pracovníci sekretariátu pracují podle pokynů předsedy Rady nebo člena pověřeného Radou. Pracovníci sekretariátu jsou v pracovněprávním vztahu k ČRo a jsou odměňováni z prostředků rozpočtu ČRo. Výši mzdy a odměny pracovníků sekretariátu stanovuje Rada.
  4. Rada je oprávněna ustavit expertní komise k různým programovým, ekonomickým, technickým a právním otázkám. Komise mohou být stálé nebo dočasné podle požadavků Rady. Jejich členy mohou být kromě členů Rady experti, odborní poradci, členové Dozorčí komise a zástupci veřejnosti. Členové komisí, pokud nejde o členy Rady a členy dozorčí komise, jsou odměňováni za svou práci v komisích podle jejího rozsahu. Výši odměny členům expertní komise stanoví Rada.

Čl. 3 Předseda a místopředseda Rady

  1. Rada ze svých členů volí a odvolává svého předsedu a místopředsedu. Je-li předseda zvolen z členů volených Poslaneckou sněmovnou, musí být místopředseda zvolen z členů volených Senátem a naopak
  2. Předseda a místopředseda jsou voleni na funkční období dvou let, a to i opětovně.
  3. Předseda a místopředseda se vzdávají své funkce písemným prohlášením doručeným do sídla Rady.
  4. Předseda či místopředseda Rady mohou být odvoláni během funkčního období na základě rozhodnutí nadpoloviční většiny všech členů Rady tajným hlasováním.
  5. Pokud předseda Rady nebo místopředseda Rady přestane z jakýchkoliv důvodů vykonávat svou funkci, musí být uskutečněna volba nového předsedy Rady či místopředsedy Rady nejpozději do 30 dnů.
  6. Předseda Rady zastupuje Radu navenek, reprezentuje Radu při jednání s orgány státní a veřejné správy a s dalšími institucemi. Je mluvčím Rady.
  7. V případě nepřítomnosti předsedy Rady přebírá místopředseda Rady jeho povinnosti a kompetence.

Čl. 4 Účel Jednacího řádu Rady

  1. Jednací řád Rady upravuje v návaznosti na § 7 odst. 1 zákona o ČRo podrobnosti o svolání, jakož i způsob jednání a organizaci činnosti Rady.
  2. Jednací řád je závazný pro všechny členy Rady, jakož i další osoby, které se na pozvání Rady zúčastní jejího jednání.
  3. Pokud v tomto Jednacím řádu není určité pravidlo pro jednání a rozhodování stanoveno vůbec nebo není stanoveno jednoznačně, rozhodne o něm Rada ad hoc, a to nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů podle § 4 odst. 1 věty druhé zákona o ČRo.

Čl. 5 Jednání Rady

  1. Jednání Rady je veřejné. V případě, že jsou projednávány skutečnosti chráněné podle zvláštních právních předpisů, může být veřejnost na základě usnesení Rady z celého jednání nebo z její části vyloučena.
  2. Veřejnost se může na Radu obracet písemně nebo elektronickou poštou. Pracovníci ČRo se mohou na Radu obracet pouze prostřednictvím generálního ředitele, pokud nejde o stížnost na jeho osobu. Rovněž Rada se obrací na pracovníky ČRo prostřednictvím generálního ředitele, pokud nejde o pracovníky, kteří podali na jeho osobu stížnost.
  3. Jednání Rady se dělí na řádná a mimořádná.
  4. Řádná jednání Rady se konají podle potřeby, nejméně však jednou za kalendářní měsíc. Termíny a místo jejich konání určí Rada svým usnesením. Člen Rady se jednání Rady účastní fyzicky, jiná forma účasti není přípustná.
  5. Pokud se vyskytnou okolnosti, které je třeba projednat bez zbytečného odkladu, může předseda svolat mimořádné jednání Rady. Předseda svolá mimořádné jednání i v případě, že o jeho svolání písemně nebo elektronickou poštou požádají nejméně 3 členové Rady. Předseda jednání svolá nejpozději do 10 dnů od obdržení žádosti. Všichni členové Rady musí být prokazatelně pozváni písemně nebo elektronickou poštou a termín i místo mimořádného jednání musí být zveřejněny na internetových stránkách Rady nejméně tři pracovní dny před jednáním.
  6. K usnášeníschopnosti Rady je třeba, aby byla přítomna nadpoloviční většina všech členů Rady podle § 4 odst. 1 věty druhé zákona o ČRo, tj. nejméně pět.
  7. Generální ředitel nebo jím určený zástupce je oprávněn se zúčastňovat všech jednání Rady s hlasem poradním. Pokud však má Rada jednat o jmenování či odvolání nebo o stížnostech týkajících se osoby a činnosti generálního ředitele, požádá generálního ředitele, aby po dobu jednání o těchto otázkách svého oprávnění nevyužil. Rada rozhoduje o návrzích, které jí generální ředitel předkládá dle zákona o ČRo ke schválení nejpozději do 30 dnů. K návrhům usnesení daným působností Rady v § 8 odst. (1) písm. b), c), d), f), g) a h) má generální řediteli možnost se před jejich přijetím Radou vyjádřit.
  8. Rada může na svá jednání přizvat podle potřeby hosty, experty a poradce, kteří mají právo účastnit se diskuse. O jejich přizvání rozhoduje Rada usnesením.
  9. Rada může umožnit vystoupení na svém jednání i nečlenům Rady. Pokud jde o zaměstnance ČRo, vyzve generálního ředitele, aby zprostředkoval vystoupení jednotlivých zaměstnanců na dané téma. V případě ostatní veřejnosti může Rada umožnit časově omezené vystoupení jednotlivců ke konkrétnímu tématu.
  10. Jednání Rady řídí předseda či místopředseda (dále jen „předsedající“) a navrhuje jeho program. Předsedající je povinen uvést, které body programu obsahují skutečnosti chráněné podle zvláštních právních předpisů. Členové Rady mohou navrhnout doplnění nebo změnu programu jednání. Generální ředitel je oprávněn navrhnout bod programu týkající se jeho kompetence.
  11. Předsedající prostřednictvím sekretariátu Rady zajistí, aby písemné materiály, týkající se jednotlivých navržených bodů programu, byly rozeslány jednotlivým členům Rady elektronickou poštou alespoň dva pracovní dny před termínem jednání. Pokud z vážných důvodů není možné lhůtu dodržet, požádá předsedající Radu při hlasování o programu o výjimku.
  12. Osobu, která narušuje veřejné jednání, může předsedající napomenout a za opakované narušování veřejného jednání vykázat z jednacích prostor.
  13. Rada jedná s jednotlivými útvary a složkami ČRo a uplatňuje vůči nim své požadavky přijaté ve formě usnesení Rady prostřednictvím generálního ředitele, který je Radě odpovědný. Potřebné interní informace programového, organizačního a ekonomického charakteru získává Rada prostřednictvím svého předsedy od generálního ředitele a dozorčí komise.

Čl. 6 Rozhodování Rady

  1. Rada přijímá rozhodnutí nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů podle § 4 odst. 1 věty druhé zákona o ČRo s výjimkou rozhodnutí o odvolání generálního ředitele Českého rozhlasu, k němuž jsou zapotřebí alespoň dvě třetiny hlasů členů Rady.
  2. Hlasování je zpravidla veřejné. Hlasuje se jmenovitě, s výjimkou případů, kdy jsou všichni členové Rady pro, anebo proti návrhu usnesení. Pokud některý člen Rady požádá o změnu způsobu hlasování, musí o tomto návrhu rozhodnout Rada usnesením.
  3. Samostatně je upraveno rozhodování o jmenování a odvolání generálního ředitele, rozhodování o volbě a o odvolání předsedy a místopředsedy Rady, která probíhají podle Volebního řádu Rady a jsou tajná, pokud nestanoví Volební řád Rady jinak.

Čl. 7 Zápis z jednání Rady

  1. Rada vyhotovuje o každém svém jednání zápis, jehož součástí nejsou skutečnosti chráněné podle zvláštních právních předpisů. Zápis obsahuje údaje o místě a dni jeho konání, jména jeho účastníků, jméno předsedajícího, zapisovatele a ověřovatele zápisu, program jednání, texty usnesení k jednotlivým bodům jednání, výsledky hlasování, texty dalších informací a termín konání dalšího řádného jednání. Zápis z jednání Rady, schválené dokumenty podle § 8, popřípadě usnesení Rady o vyloučení veřejnosti z jejího jednání musí být nejpozději do 3 dnů ode dne jednání Rady uveřejněny způsobem umožňujícím dálkový přístup.
  2. Rada přijímá svá rozhodnutí, stanoviska nebo doporučení formou usnesení. Usnesení Rady musí být jasně a srozumitelně formulovaná a úkoly termínované a kontrolovatelné.
  3. Originál zápisu se uloží v sekretariátu.
  4. Nedílnou součástí zápisu Rady je formou přílohy zvukový záznam z celého jednání Rady, mimo body, které jsou neveřejné.

Čl. 8 Platnost a účinnost Jednacího řádu Rady

  1. Tento Jednací řád Rady byl schválen usnesením Rady 51/23 dne 27. 9. 2023. Tímto dnem nabyl tento Jednací řád platnosti, a účinnosti nabývá dne 1. 10. 2023.
  2. Dosavadní Jednací řád Rady schválený usnesením Rady č. 60/21 dne 25. 8. 2021 pozbývá platnosti i účinnosti stejným dnem, tedy dne 1. 10. 2023.
  3. Tímto Jednacím řádem se k 30. 9. 2023 zrušuje Statut Rady ČRo schválený Usnesením Rady č. 110/16 dne 26. 10. 2016.

Mgr. Ondřej Matouš
předseda Rady Českého rozhlasu

Příloha
Volební řád Rady Českého rozhlasu

 

Jednací řád Rady Českého rozhlasu