
 

Vinohradská 12, 120 99 Praha 2 | tel.: 221 551 111 | fax: 224 222 223 | www.rozhlas.cz 

IČ: 45245053 | DIČ: CZ45245053 | zřízen zákonem č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu  

 

 

 

Rada Českého rozhlasu postoupila Českému rozhlasu k vyjádření opakovanou stížnost 
Ing. Vladimíra Kulila, Ph.D. (dále jen jako „stěžovatel“), jejímž předmětem jsou články uveřejněné 
na zpravodaském webu iROZHLAS.cz, které se zabývají znaleckým posudkem vypracovaným 
pro Dopravní podnik hl. m. Prahy Ústavem pro oceňování majetku. Shrnujeme, že ke dni odeslání 
tohoto vyjádření, bylo na zpravodajském webu iROZHLAS.cz uveřejněno celkem šest článků, které 
se výše uvedenou kauzou zabývají. Jedná se o následující články:  

11. 3. 2024 12:00 Nevíte, že se pracuje s daty. Na dotazy laiků nebudu reagovat, říká autor 
zkopírovaného posudku pro DPP 

19. 3. 2024 7:00 Posudkem za miliony staženým z internetu se bude zabývat dozorčí rada 
pražského dopravního podniku 

11. 3. 2024 6:00 ‚I kdyby to bylo stejné, není to zkopírované.‘ Znalci si řekli o sedm milionů za 
posudek stažený z internetu 

14. 5. 2024 5:00 ‚Odpovědi nemám.‘ Vysoká škola tají, co udělala se znalcem, který stáhl část 

posudku z internetu  

5. 6. 2024 5:00 Podepsal novou smlouvu. Znalec, který stáhl část posudku z internetu, stále 

působí na univerzitě 

28. 7. 2024 5:00 ‚Lepší než soud.‘ Zkopírování části webu do posudku znalce Kulila musí 

univerzita kompenzovat 

 

Jak je výše uvedeno, stěžovatel si stěžuje Radě ČRo na postup Českého rozhlasu opakovaně 
a nesouhlasí se způsobem vyřízení svojí stížnosti. 

V následujícím textu vyjádření se budeme věnovat argumentům a námitkám stěžovatele 
chronologicky tak, jak jsou uvedeny v textu jeho stížnosti. Vzhledem k tomu, že se ale argumenty 
a námitky stěžovatele v naprosté většině případů opakují, dovolujeme si v takovém případě vždy 
odkázat na původní argumentaci a vysvětlení, které bylo ze strany ČRo poskytnuto Radě ČRo 
v odpovědi na první stížnost stěžovatele.  

 
 

Rada Českého rozhlasu 

Vinohradská 12  
120 99 Praha 2 

k rukám předsedy Mgr. Ondřeje Matouše 

 

Vyjádření Českého rozhlasu k opakované stížnosti podané Radě Českého rozhlasu ve věci 

článků na téma znaleckého posudku vypracovaného pro Dopravní podnik hl. m. Prahy 

Ústavem pro oceňování majetku uveřejněné na zpravodajském webu iROZHLAS.cz 

V Praze 30. 9. 2024 

 

 

 

ROZHODNUTÍ 

o odmítnutí části žádosti o poskytnutí 

informace 

 

Český rozhlas, jako povinný subjekt ve smyslu 

§ 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o 

svobodném přístupu k informacím (dále jen 

jako „InfZ“), ve znění pozdějších předpisů 

(dále jako „Český rozhlas“ nebo „povinný 

subjekt“) rozhodl v souladu s  ustanovením § 

15 odst. 1 InfZ ve spojení s § 8a InfZ, o 

žádosti pana Matěje Hollana, datum narození 

9.11.1984, adresa trvalého pobytu:  Lipová 

19, Brno, 60200 (dále jen „žadatel“), doručené 

povinnému subjektu dne 14. května  2013, o 

poskytnutí následujících informací podle InfZ: 

    a)      přehled všech smluv uzavřených 

povinným subjektem od 1. ledna 2013 do 30. 

dubna 2013.  

    b)      elektronickou podobu prvních deseti 

smluv, uzavřených v období 1. leden až 30. 

duben 2013, které nejsou pracovní smlouvu 

nebo jinou dohodu o výkonu závislé práce. 

             Požadované informace jsou 

vyžadovány v elektronické podobě. 

 

t a k t o : 

 

 

Žádost žadatele ze dne 14. května  2013 o 

poskytnutí informací v rozsahu bodů b) se  

částečné odmítá z důvodu ochrany osobních 

údajů, a  to v rozsahu poskytnutí 

identifikačních údajů smluvních stran, jež 

uzavřely jako fyzické osoby  smlouvy 

s Českým rozhlasem, jejichž elektronickou 

podobu žadateli na základě jeho žádosti o 

poskytnutí informací podle zákona č. 

106/1999 Sb.  z 14. května  2013 poskytuje.   

 

O d ů v o d n ě n í : 

 

V ustanovení § 8a InfZ je stanoveno, že 

informace týkající se osobnosti, projevů 

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/dpp-znalec-posudek-znalecky-posudek-vysoka-skola-banska_2403110600_sto
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/dpp-znalec-posudek-znalecky-posudek-vysoka-skola-banska_2403110600_sto
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/odpovedi-nemam-vysoka-skola-taji-co-udelala-se-znalcem-ktery-stahl-cast-posudku_2405140500_pik
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/odpovedi-nemam-vysoka-skola-taji-co-udelala-se-znalcem-ktery-stahl-cast-posudku_2405140500_pik
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/podepsal-novou-smlouvu-znalec-ktery-stahl-cast-posudku-z-internetu-stale-pusobi_2406050500_pik
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/podepsal-novou-smlouvu-znalec-ktery-stahl-cast-posudku-z-internetu-stale-pusobi_2406050500_pik


Vinohradská 12, 120 99 Praha 2 | tel.: 221 551 111 | fax: 224 222 223 | www.rozhlas.cz 

IČ: 45245053 | DIČ: CZ45245053 | zřízen zákonem č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu  2 / 3 

 

První námitka stěžovatele uvedená v rámci opakované stížnosti je námitka, že ČRo nedoložil 

žádné zákony či judikáty, které by potvrzovaly argumenty, které v článcích uvádí. Texty 

v předmětných článcích jsou dle stěžovatele založeny na dojmech a osobních pocitech několika 

osob. K této námitce ČRo uvádí, že novinářský článek není soudní replikou či právní analýzou, 

ve kterých je třeba pracovat s judikaturou či právními předpisy a činit závěry opřené o tyto prameny. 

Na novinářskou činnost se uplatňují jiné požadavky a pravidla. Trvat na tom, aby novinářská zjištění 

byla opřena o relevantní judikaturu, zcela postrádá jakékoliv opodstatnění a smysl.  Zjištění 

v článcích uvedená mají dvě základní roviny. První rovina je etická a zabývá se otázkou, do jaké 

míry je možné znalecký posudek postavit z velké části na zcela zkopírovaných pasážích z internetu 

Druhá rovina je pak kvalitativní, protože zde logicky vyvstává otázka, zda takový znalecký posudek 

může dostatečně obstát před soudem, kde má posloužit jako důkaz ve sporu o 370 milionů korun 

z veřejného rozpočtu. Samotné posudky zkoumá i Ministerstvo spravedlnosti ČR, a to na základě 

podnětů dříve podaných jednou ze stran soudního sporu. Výsledky zkoumání ministerstva ČRo 

sleduje a bude o nich v souladu se zásadami uvedenými v Kodexu ČRo veřejnost informovat.  

Druhá námitka stěžovatele opětovně rozporuje tvrzení o autorství stěžovatele 

Ing. Vladimíra Kulila, Ph.D. K této námitce se ČRo vyjádřil v odpovědi na první stížnost 

stěžovatele a na tomto vyjádření ČRo nic nemění, avšak vzhledem k tomu, že stěžovatel v rámci 

opakované stížnosti uvedl další podstatné skutečnosti, došlo na základě rozhodnutí šéfredaktora 

webu iROZHLAS.cz k úpravě předmětného tvrzení o autorství a připojení kulatého razítka 

stěžovatele takto:  

 

Původní znění: „…, pod který dal své kulaté razítko Vladimír Kulil, někdejší ředitel znaleckého 

Ústavu oceňování majetku ekonomické fakulty Vysoké školy báňské – Technické univerzity 

v Ostravě.“ 

 

Nové znění: „…, pod kterým je podepsaný Vladimír Kulil, někdejší ředitel znaleckého Ústavu 

oceňování majetku ekonomické fakulty Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě – 

a jeho kolegové.“ 

 

Třetí námitka stěžovatele opětovně rozporuje, že celý znalecký posudek je stažený z internetu. 

K této námitce se ČRo vyjádřil dostatečně v odpovědi na první stížnost stěžovatele a plně odkazuje 

na toto svoje vyjádření.  

Čtvrtá námitka stěžovatele rozporuje odbornou kapacitu osob, které se ke kvalitě znaleckého 

posudku pro ČRo vyjádřily. V prvním případě se jedná o JUDr. Miroslava Frýdka, Ph.D. et Ph.D., 

který vyučuje na Právnické fakultě Masarykovy univerzity v Brně předmět s názvem: Právní 

postavení znalců a právní úprava jejich činnosti a ve druhém případě se jedná právníka 

protikorupční organizace Transparency International Jana Dupáka. Vyjádření těchto osob pak mělo 

za cíl zprostředkovat čtenářům odborný názor na otázku, zda je kopírování takto rozsáhlých textů 

z veřejných zdrojů ve znaleckých posudcích obvyklé, což bezpochyby jejich vyjádření splnilo. Jedná 

se o odborníky, kteří působí v institucích, které z novinářského pohledu mohou poskytnout 

relevantní názor k dané problematice. Skutečnost, že v článku je uvedeno, že se k otázce 

obvyklosti vyjadřují instituce, je dovolené novinářské zjednodušení, které je zcela pochopitelné. 

Instituce samy o sobě nemohou poskytovat vyjádření a jednají prostřednictvím osob, které v nich 

působí. Poněkud úsměvně pak působí podivení se nad tím, proč se ČRo obrací na výše uvedené 

osoby, které podle názoru stěžovatele nejsou dostatečně v daném oboru erudovány, když se mohl 

obrátit přímo na jednoho z nejlepších odborníků s vynikající pověstí, a to na stěžovatele 

Ing. Vladimíra Kulila, Ph.D.  

Pokud se týká dalších námitek, jejichž předmětem je neetické zveřejnění rozhovoru 

a prošetřování Komorou soudních znalců ČR, pak i zde má ČRo za to, že se dostatečně vyjádřil 

v rámci odpovědi na první stížnost stěžovatele a plně odkazuje na toto svoje vyjádření, ke kterému 

nemá, co by dále doplnil. 



Vinohradská 12, 120 99 Praha 2 | tel.: 221 551 111 | fax: 224 222 223 | www.rozhlas.cz 

IČ: 45245053 | DIČ: CZ45245053 | zřízen zákonem č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu  3 / 3 

Námitka týkající se využití textů z webu ČKAIT je rovněž vypořádána z pohledu ČRo dostatečně 

již v rámci prvního vyjádření ke stížnosti podané stěžovatelem a ČRo na svojí argumentaci nemá 

důvod cokoliv měnit. Považujeme však za důležité uvést, že ČRo sleduje vývoj celé kauzy 

a veřejnosti přinesl v rámci článku uveřejněného dne 28. 7. 2024 s názvem: ‚Lepší než soud.‘ 

Zkopírování části webu do posudku znalce Kulila musí univerzita kompenzovat informace o tom, 

jak dopadl spor o porušení autorských práv mezi Vysokou školou Báňskou – Technickou 

univerzitou Ostrava s Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků. Ačkoliv s uzavřením 

dohody o narovnání nemusí stěžovatel souhlasit, nic nemůže změnit na tom, že taková dohoda 

byla uzavřena. ČRo v tomto případě splnil svoji informační povinnost vůči veřejnosti a poskytl 

informace způsobem, jaký mu ukládají platné právní předpisy a Kodex Českého rozhlasu.  

Na závěr si dovolujeme uvést, že ČRo si velmi dobře uvědomuje obrovskou společenskou 

odpovědnost, kterou stěžovatel ve svojí opakované stížnosti zmiňuje, nicméně jsme přesvědčeni, 

že jsme v rámci zpracování celé kauzy postupovali správně. Stěžovatel dostal prostor se vyjádřit 

k celé věci, což učinil. Rozhovor s ním je ostatně předmětem jednoho z výše uvedených článků. 

Dále je součástí článku uveřejněného s titulkem: ‚I kdyby to bylo stejné, není to zkopírované.‘ Znalci 

si řekli o sedm milionů za posudek stažený z internetu i úplné vyjádření stěžovatele, které je pod 

článkem obsaženo celé a v původním znění. Trváme tedy na tom, že všechny informace 

v předmětných Článcích byly prezentovány objektivně, úplně a ve vztahu ke stěžovateli i férově, 

neboť jeho pohled na věc je prezentován dostatečně. Nevidíme proto žádný důvod, abychom 

vyhověli požadavku stěžovatele k odstranění článků ze zpravodajského webu iROZHLAS.cz 

či uveřejnění omluvy.  

                      
 
 
                   
                   Mgr. Daniela Foukalová 

                vedoucí Odd. právních služeb 
 

 
 
 
 
 
         
        

 


